IT-minister Jan Tore Sanner har fått seg en real utfordring hvis han skal følge IKT Norges oppskrift på å digitalisere offentlig sektor.
IT-bransjens interesseorganisasjon mener at rett medisin er å samle all digital makt ett sted og sørge for at folk og næringsliv finner alt de trenger på én felles plattform. For både stat og kommune.
– Og under panseret får vi et felles system som gir god arbeidsflyt for hele offentlig sektor, sier sjeføkonom Roger Schjerva hos IKT Norge.
Felles sky
Han legger frem organisasjonens forslag i et brev til KMD i forbindelse med en mulig omorganiseringen av IT-direktoratet Difi. En evalueringsrapport konkluderer med at Difi ikke er den sterke strategen som forvaltningen trenger for å digitaliseres.
IKT Norge anbefaler å opprette en felles offentlig digitaliseringsorganisasjon med en felles offentlig digital plattform for både stat og kommuner.
Utad er det snakk om en portal fra det offentlige til innbyggerne, som ikke skal trenge å vite hvilket nivå eller sektor i forvaltningen som de må henvende seg til med sitt problem.
– Dette kombineres med en offentlig skytjeneste som styrker samhandling og arbeidsflyt innad i hele offentlig sektor, heter det i forslaget fra IKT Norge.
Mer om IKT Norge og skytjenester: Hemmelig oppdrag for Apple i to år
Digitalt Norge
Ansvaret legges til en felles organisasjon med navnet Digitalt Norge, eid av både staten og kommunesektoren, etter modell av Innovasjon Norge.
– Digitalt Norge måtte ha tung kompetanse på å samordne de ulike behovene i offentlig sektor opp mot hvilke teknologiske muligheter leverandørene kan gi, skriver IKT Norge.
Forslaget som er signert generalsekretær Per Morten Hoff og sjeføkonom Roger Schjerva, innebærer kraftigere kost enn det Abelia kom med tidligere.
Så du denne? IT-leverandørene får ansvaret for dataløsningene i staten
Stort og tungt
– Én felles plattform for hele staten og alle kommunene - kan ikke det bli for stort og tungt?
– Selve virksomheten Digitalt Norge bør ikke være så stor. Det handler mer om at den får sterkere virkemidler enn det Difi har i dag, svarer Schjerva.
– Og IT-plattformen skal ikke være en stor kloss. Prinsippet er at løsningene som de ulike fagområdene i stat og kommune bruker i det daglige er standardiserte og bygget på felleskomponentene, slik at de kan samvirke på tvers av fagområder og ut mot en felles portal til brukerne, sier sjeføkonomen til digi.no.
Plan B
Men de to regner ikke med at Sanner & co. kaster seg på en slik omlegging umiddelbart.
Derfor serverer de også en reserveplan, der Difi likevel kan bli et sterkere digitaliseringsdirektorat ved hjelp av tre hovedspor.
I kortform innebærer det at Difi får nye og fratas andre oppghaver for å konsentrere seg om digitaliseringen og ledelse.
Samtidig bør direktoratet få harde virkemidler som kan styrke gjennomføringen av Regjeringens digitale strategi.