Google anklages i Europa for misbruk av markedsmakt. Selskapet leverer utvilsomt verdens mest brukte søketjenesten, men tjenesten er ikke så dominerende i søkemarkedet som man kanskje skulle tro. Det sa i alle fall Googles styrformann, Eric Schmidt, i en tale om som han holdt i går under et besøk hos Native Instruments i Berlin.
– Mange tror at de viktigste konkurrentene våre er Bing eller Yahoo. Men i virkeligheten er det Amazon som er vår største søkekonkurrent. Folk tenker ikke på Amazon som søk, men dersom du ser etter noe å kjøpe, ser det mer enn 50 prosent sannsynlig at du ser etter det hos Amazon. Det er mer fokuserte på den kommersielle siden av ligningen, men, i bunn og grunn svarer de på brukernes spørsmål og søk, akkurat som oss, sa Schmidt.
Schmidt viste til forskning gjort av Forrester Group som i fjor beregnet at én av tre mennesker som planlegger å kjøpe noe, startet hos Amazon.
– Det er mer enn det dobbelte av antallet som gikk direkte til Google.
Schmidt sa dessuten at historien har vist at størrelse og tidligere suksess ikke er noen garanti for framtiden. Det eneste som eventuelt kan hindre dette, er fortsatt innovasjon.
Varer ikke evig
– Store selskaper kan raskt bli overgått. Se på Yahoo, Nokia, Microsoft, BlackBerry og andre som virket uovertrufne for bare noe få år siden, men som ble rystet av en ny bølge med teknologiselskaper, inkludert Google. Mange av dere er skeptiske. Jeg forstår det. Dere ser på Google, Apple, Facebook og Amazon og sier at det ikke er mulig at konkurrentene kan slå dem. Jeg er mindre sikker.
– En eller annen, i en garasje et sted, jakter på oss. Jeg vet, fordi for ikke lenge siden var vi i den garasjen. Endringer kommer fra der hvor du minst venter det. Telegrafen rystet posttjenesten. Radio og tv rystet nyhetsindustrien. Fly gjorde slutt på tidsalderen med passasjerdampere. Det neste Google vil ikke gjøre det samme som Google, akkurat som at Google ikke gjør samme som AOL gjorde. Innovasjoner er alltid dynamiske, og de resulterende omveltningene bør gjøre oss sikre på at framtiden ikke er statisk. Slik er innovasjonsprosessen, sa Schmidt.
Hans viste også til at Googles egen Orkut-tjeneste, et sosial nettverk som var svært populært i Brasil og det mest besøkte nettstedet i landet i 2008, har blitt passert Facebook. I slutten av september ble Orkut stengt for godt.
EU-kommisjonen
Talen er selvfølgelig like mye rettet til Googles konkurrenter og EU-kommisjonen, som til de ansatte i Native Instruments. Han fortalte at svært mange brukere av andre nettsteder enn Google, går direkte til disse andre nettstedene, uten å være innom Google i det hele tatt. Et eksempel Schmidt nevnte, var den tyske avisen Bild.de, hvor 70 prosent av trafikken er direktetrafikk. Drøyt ti prosent kommer fra søketjenester, mens knapt ti prosent kommer fra sosiale nettverk som Facebook og Twitter.
Schmidt sa også at tjenester som Expedia, Yelp og TripAdvisor ønsker at Google går tilbake til søkeresultater med ti blå lenker, i stedet for dagens langt mer viderekommende tjeneste. Selskapene mener at Googles mer avanserte søk berøver dem for trafikk.
– Det interessante er at trafikken som disse selskapene får fra Google har økt betydelig – faktisk raskere enn vår egen trafikk, siden vi startet å vise direkte svar på spørsmål. Når det er sagt, bør ikke mengden av trafikk som går til andre tjenester være den viktigste målestokken for suksess for Google, fordi målet med en søkemotor er å levere relevante resultater til brukerne så raskt som mulig. Enkelt sagt skapte vi søk for brukerne, ikke for nettsteder. Og det har vært motivasjonen bak alle forbedringene våre det siste tiåret, hevder Schmidt.