Analyseselskapet App Annie, som holder oversikt over verdensomspennende trender innenfor mobile applikasjoner, har publisert sin rapport for 2014.
En av deres viktigste konklusjoner er at Google Play økte sin ledelse over Apples App Store i løpet av i fjor. Android-butikken har nå nesten 60 prosent flere nedlastinger enn App Store.
På den andre siden er det Apple-brukerne som er villige til å bruke penger. App Store hadde nesten 70 prosent mer i inntjening enn Google Play i 2014.
Dette er ikke en ny situasjon. Over de siste årene har Google Play blitt stadig større, men det er kundene i App Store som er mer villige til å betale for seg. Denne trenden ble bare tydeligere i 2014.
Det er tre land som står for mesteparten av inntjeningen til appene: USA, Japan og Sør-Korea. Disse bruker mer penger på apper enn resten av verden kombinert. Landene som vokser raskest i app-forbruk er Brasil, Kina, India og Russland.
Disse er mest populære
App Annie påpeker også veksten i diverse meldingstjenester som en av de store trendene fra fjoråret, og det samme gjelder applikasjoner som fokuserer på reise og transport, spesielt de som faller under den nye trenden med dele-økonomi, som Uber og Lyft. Mobil video er også et vekstområde.
Enkle spill i «casual»-markedet har hatt et fantastisk år, skriver App Annie, med fenomenet Flappy Bird som et høydepunkt.
Det mest nedlastede spillet over hele verden i 2014 var Candy Crush Saga, mens den mest nedlastede appen var Facebook Messenger (etterfulgt av Facebook-appen, WhatsApp Messenger og Instagram - de fire første plassene går altså til Facebook). Det mest innbringende spillet var Clash of Clans, mens den mest innbringende appen var den japanske kommunikasjonsløsningen Line.