Muligheten til å blokkere annonser på den mobile weben er en av de litt mindre omtalte, men likevel kanskje mest betydningsfulle nyhetene med iOS 9, som ble rullet ut på onsdag.
Apple har altså åpnet for at tredjepartsutviklere kan slippe sine annonseblokkeringsapper, som da stopper reklame i Safari og andre apper som bygger på Safari. Teknologien er interessant, det åpnes faktisk ikke bare for blokkering av reklame, men også andre elementer som kan virke forstyrrende på web-opplevelsen, til og med bilder. Det uønskede innholdet stoppes før det i det hele tatt har hatt en sjanse å laste inn.
Les også: Nå kan du mobilsurfe uten annonser
Det er uten tvil en stor fordel for mange brukere. Selv om mobilskjermene blir stadig større, er det likevel et pluss å kunne bli presentert med mer oversiktlige og ryddige websider, uten at annonser tar plass.
Samtidig bør slike annonseblokkere være fordelaktige når det gjelder ytelse og batterilevetid, to elementer som også er viktige for mange mobilbrukere.
Hastighetsfordeler
Utviklerne av annonseblokkeren Crystal skriver for eksempel at etter deres beregninger kan sider i Safari laste inn opptil 3,9 ganger raskere og bruke i snitt 53 prosent mindre båndbredde.
Nå som det nye operativsystemet er ute, viser seg at applikasjoner som blokkerer uønsket innhold allerede er en suksess. Spesielt merkbart er det på den amerikanske nettbutikken til Apple. I skrivende stund ligger appen Peace på førsteplassen på topplisten over betal-apper, mens Purify Blocker er på femteplassen.
På den norske App Store ligger appen Peace for øyeblikket på 14. plass. Den koster 29 kroner.
Les også: Annonserblokkering stenger internett
Det er nettopp Peace som har profilert seg som den mest omfattende av alle konkurrentene, med en lisensiert blokkeringsliste fra selskapet Ghostert, samt en rekke eksklusive funksjoner.
Mange flere tilsvarende apper er på vei, så det er klart at annonseblokkering er her for å bli, også på mobile plattformer.