Selskapene Millward Brown og WPP lager hvert år en oversikt over de mest verdifulle merkevarene blant globale selskaper. Det er tiende året på rad at denne oversikten offentliggjøres, og det måles ut fra kalkulasjoner av finansiell verdi, betydningen av selve merkevaren for brukerne og den totale verdien av brandet.
Det er interessant at den første rapporten til Brandz, utgitt i 2006, plasserte Microsoft på topp, Google på syvende plass og Apple på 29. Google gikk til topps allerede året etter, mens Apple har økt jevnt og trutt år etter år.
Google holdt førsteplassen som det mest verdifulle globale selskapet frem til 2011, da Apple tok over. I fjor vendte Google tilbake, og i år er det igjen utskiftning.
Les også: Ny rolle for Apples design-guru.
Årets liste har fire teknologiselskaper på toppen: Apple, Google, Microsoft og IBM. Kinesiske Tencent er på ellevte plass og Facebook på tolvte.
Teknologi leder an
Ifølge analytikerne har Apple vokst med 67 prosent sammenlignet med i fjor, og deres markedsverdi har økt til 247 milliarder dollar. Også Google og Microsoft økte verdien sin.
Ifølge Doreen Brown, den ansvarlige for listen, er det den enorme suksessen til iPhone 6 som i hovedsak har økt Apples verdi, da selskapet «eier» kategorien via innovasjon og genuine fordeler for kjøperne. Microsoft hylles også for nye strategier under lederskapet til Satya Nadella.
Ellers påpekes det at det er teknologisektoren som generelt vokser raskest, totalt sett opp 24 prosent i forhold til i fjor.
Facebook skal også være det selskapet som vokser raskest, takket være investeringer i relevante oppkjøp og andre strategisk riktige valg. Veksten i forhold til i fjor er hele 99 prosent.
De generelle trendene over de siste ti årene er at kinesiske selskaper har vokst massivt, samtidig som flere amerikanske selskaper vender tilbake med gode tall. Europeiske selskaper stagnerer og blir skvist ut av kineserne. Blant annet melder Huawei at de i år dukker opp på listen for første gang.
Les også: iPhone-salget skyter til værs.