Apple solgte 74,8 millioner iPhoner i de tre månedene fram til 26. desember, som var det første hele kvartalet etter lanseringen av de to siste modellene. Økningen i salget er på 0,4 prosent – den svakeste siden produktet ble lansert i 2007.
Selskapet forventer heller ikke at salget skal ta seg opp med det første.
– Vi tror at det vil være nedgang for iPhone-enhetene i det neste kvartalet, sa Apple-sjef Tim Cook i forbindelse med framleggelse av kvartalsresultatet.
iPhone er det desidert viktigste produktet til teknologigiganten og står for to tredeler av selskapets omsetning.
Vekst i resultatet
Til tross for den lunkne veksten i salget, steg likevel Apples resultat med 1,9 prosent til 18,4 milliarder dollar – drøyt 161 milliarder kroner, sammenlignet med samme kvartal året før. Omsetningen økte med 1,7 prosent til 75,9 milliarder dollar.
– Vårt team leverte Apples største kvartalsresultat noensinne, understreket Apple-sjefen.
Analytiker Daniel Ives i FBR Capital Markets tror at årsaken til det dårlige iPhone-salget er at de nye modellene ikke skiller seg tilstrekkelig ut fra sine forgjengere, og at forbrukerne skyr de nyeste versjonene 6S og 6S pluss.
– Apple er blitt offer for sin egen framgang. Mange kunder kjøper enten en eldre eller billigere iPhone 6, eller de venter på iPhone 7, sier han.
Usikkert i Kina
Den økonomiske usikkerheten i Kina får også sin del av skylden for utviklingen. For selv om omsetningen til Apple steg med 14 prosent i Kina i løpet av kvartalet, er det i ferd med å skje et skifte, ifølge leder for Apples finansavdeling Luca Maestri.
– Selv om vi nærmer oss mars-kvartalet blir det tydeligere at det er tegn på en «mykhet» i markedet. Vi begynner å se noe vi ikke har sett før, sier han.
Apple-aksjene har falt 20 prosent i verdi siden i fjor. (©NTB)