Selv om Apples andel i smartmobilmarkedet er på under 20 prosent, så står selskapet for en langt større andel av driftsresultatet som skapes i dette markedet. Og andelen økte solid i fjerde kvartal i fjor. Dette skriver Strategy Analytics i en ny rapport.
88,7 prosent
Ifølge analyseselskapet var det samlede, globale driftresultartet i smartmobilmarkedet på 21,2 milliarder dollar i fjerde kvartal. Dette er fem milliarder dollar mer enn i samme kvartal i fjor. Apple økte derimot sitt driftsresultat fra 11,4 til 18,8 milliarder dollar, altså med 7,4 milliarder dollar. Apple tjener altså stadig mer, mens konkurrentene tjener stadig mindre. Dette til tross for at det samlede driftsresultatet i perioden vokste med 31,4 prosent.
Det samlede driftsresultatet for leveranser av Android-telefoner falt i perioden fra 4,8 til 2,2 milliarder. Mens Android stod for 29,5 prosent av det samlede driftsresultatet i fjerde kvartal av 2013, var dette redusert til 11,3 prosent i samme kvartal i fjor. Resten var det Apple som stod for, for ingen av de andre smartmobilplattformene var lønnsomme.
– Apple iOS fortsetter å stramme grepet om smartmobil-bransjen. Apples strategi med premium-produkter og smidigi logistikk har vist seg svært lønnsom. Androids svake lønnsomhet for dens maskinvarepartnere vil bekymre Google. Dersom store smartmobilleverandører som Samsung og Huawei ikke kan oppnå et anstendig resultat fra Android-økosystemet, kan de bli i framtiden bli fristet til å se etter alternative plattformer, som Tizen, Firefox eller fra Microsoft, sier Neil Mawston, administrerende direktør hos Strategy Analytics, i en pressemelding.