Den mest profilerte tjenesten for strømming av musikk, Spotify, fordeler abonnentene sine på betalende og ikke-betalende, der brukerne av gratistjenesten utgjør den absolutte størsteparten. Av deres 60 millioner abonnenter er det bare 15 millioner som betaler en månedlig avgift for å slippe å høre annonser og ellers få tilgang til langt bredere funksjonalitet.
Det er samtidig ingen stor hemmelighet at Apple jobber med en utfordrer til Spotify, basert på fjorårets oppkjøp av Beats.
Nå viser det seg at Apple kan ha drevet litt kontroversiell virksomhet bak kulissene for å øke konkurransefordelen sin i forhold til Spotify.
Les også: Vil bli kvitt gratisstrømming.
Det skal være snakk om press fra Apple sin side ovenfor plateselskaper, som skal få dem til å revurdere avtaler med Spotify om gratis tilgang til musikken. Presset skal også ha omfattet YouTube-lisensering, der Apple skal ha tilbudt å betale lisenseringsavgiften til Universal hvis plateselskapet stoppet å tilby musikken sin til YouTube.
Formålet skal være å svekke konkurrentene i forkant av lanseringen av egen tjeneste, ifølge kildene som The Verge har snakket med.
Undersøkes av konkurransetilsyn
Praksisen skal ha vekket interessen til amerikanske myndigheter, både det amerikanske justisdepartementet og konkurransetilsynet FTC. Begge organene skal ha snakket med høyt posisjonerte personer i musikkbransjen for å finne ut om Apples fremgangsmåte.
En av kildene i musikkbransjen kaller Apples folk for hensynsløse, hele veien opp til toppsjefen Tim Cook.
Les også: Dette er Apples plan for Beats.
Europeiske konkurransemyndigheter skal også ha sett på Apples planer for musikkstrømming, og skal være bekymret for at Apple bruker sin makt og enorme pengesekk på å skaffe seg urettferdige fordeler.
Det er ventet at Apple vil vise frem sin strømmetjeneste på WWDC-konferansen, som går av stabelen om en måned.