IDC kom i går med en rapport om markedet for kroppsnære enheter, den første etter at Apple Watch kom på markedet. Rapporten viser at smartklokken, til tross for ganske blandet mottakelse, har gjort en sterk debut. Totalt skal selskapet ha levert 3,6 millioner enheter.
Apple selv har ikke kommet med offisielle salgstall, men tallene til IDC er betydelig høyere enn tidligere beregninger.
Undervurdert? Apple solgte færre klokker enn ventet
Bedre start enn iPhone og iPad
Til sammenligning ble det ifølge Wall Street Journal bare levert 270 000 iPhone-mobiler i kvartalet mobilen ble lansert i 2007, og 1,12 millioner i kvartalet etter.
Apple solgte 3,27 millioner eksemplarer av iPad i det kvartalet den første generasjonen av nettbrettet ble lansert i 2010.
Dette betyr likevel ikke at Apple er den største leverandøren i det markedet som rapporten omtaler. Fitbit leverte 4,4 millioner mer eller mindre avanserte treningsarmbånd i samme periode, opp fra 1,7 millioner i samme kvartal i fjor, og fra 3,9 millioner i forrige kvartal.
Så kan man selvfølgelig diskutere om det er riktig å sammenligne to så forskjellige produkttyper som smartklokker og treningsarmbånd, selv om de to kategoriene har en del felles egenskaper. Ifølge IDC utgjorde leveransene av Apple Watch omtrent 2/3 av de totale leveransene i undermarkedet som IDC kaller for «smart wearables».
Les også:Apples smartklokke lagde køer
Lavpris
Apple har skjøvet Xiaomi, en annen relativt fersk aktør i dette markedet, ned på tredjeplass. Den kinesiske leverandøren, som primært selger sine produkter i hjemmemarkedet, leverte i forrige kvartal 3,1 millioner kroppsnære produkter. Primært var dette trolig sensorarmbåndet Mi Band, som selges for 15 dollar, altså en helt annen prisklasse enn Apple Watch.
Også Garmin på fjerdeplass leverer primært fitness-produkter i dette markedet. Selskapet har økt leveransene med 40 prosent det siste året, men i et marked som samtidig har vokst med 223,2 prosent, er dette langt fra nok til å opprettholde markedsandelene.
På femteplass finner vi Samsung, som nok er den eneste på topp 5-listen som leverer kroppsnær teknologi med tilsvarende funksjonalitet som Apple Watch. Etterspørselen etter Samsungs smartklokker har dog blitt redusert med 25 prosent det siste året. Det er mulig den kommende Gear S2-klokken vil kunne rette opp dette inntrykket.
Den samlede gruppen av mindre aktører har derimot opplevd svært sterk vekst det siste året. Ingen av de fem største leverandørene leverte flere enheter enn denne samlede gruppen.
Allerede før Apple Watch: Voldsom vekst for kroppsnære enheter
Gir markedet mer fart
– Hver gang Apple trer inn i et nytt marked, trekker det ikke bare oppmerksomhet til seg selv, men til markedet som en helhet, sier Ramon Llamas, forskningssjef i IDCs wearables-team, i en pressemelding.
– Selskapets deltakelse gir fordeler til flere aktører og plattformer innen det kroppsnære økosystemet, og bidrar til syvende og sist til at totalsalget øker, sier Llamas.
Samtidig viser IDCs tall at den årlige veksten i markedet var på 200 prosent allerede i kvartalet før Apple Watch kom på markedet.
– Apple tvinger også andre leverandører – spesielt de som har vært en del av dette markedet i flere kvartaler – om å revurdere sine produkter og opplevelser. Rettferdig eller ikke – Apple kommer til å bli stokken som de andre vil målt mot, og konkurrerende leverandører er nødt til å være på høyde med eller foran Apple. Nå som Apple offisielt er en del av markedet for kroppsnære enheter, vil alle følge med for å se hva slags andre, kroppsnære enheter selskapet bestemmer seg for å lansere, slik som smarte briller eller «hearables», sier Llamas.
Project Soli: Erstatter berøringsskjermen med radar