Google kom med en rekke nyheter for utviklere under åpningen av Google I/O-konferansen i går. Dette inkluderte den forhåndsutgave av kommende Android Studio v1.3.
C++
Den største nyhetene i Android Studio v1.3 er utvilsomt støtten for C++. Selv om de fleste Android-applikasjoner skrives med Java, er det også mange som bruker C/C++, kombinert med Android NDK (Native Development Kit). Ikke minst gjelder dette spillutviklere.
Android Studio ble offisielt utgitt så sent som i desember i fjor, men mangler så langt en del av det de eldre, Eclipse-baserte utviklingsverktøyene har kunnet tilby.
NDK-støtten i Android Studio tilbys som en plugin som er basert på JetBrains CLion-plattform. Den har full redigerings- og debuggingsstøtte. Dessuten tilbyr den funksjonalitet som kodekomplettering og refaktorering for C og C++, på samme måte som for Java.
Alternativ: Kjappere Android-apper med Dart
Canary
Jason Titus, som leder Googles gruppe for utviklerprodukter, fortalte også at versjon 1.3 av Android Studio skal tilby et nytt minneprofileringsverktøy og forbedret byggehastighet med Gradle-pluginen.
Android Studio v1.3 er den første utgaven av verktøyet som har støtte for nyhetene som er tilgjengelige i Android M Developer Preview.
I likhet med blant annet Chrome, tilbys Android Studio i kanaler med ulik modenhet. Android v1.3 tilbys gjennom Canary-kanalen.
Lanseringen: Android-utvikling ble plutselig lettere
iOS
Nesten alt handlet om mobile plattformer under gårsdagens keynote, men langt fra bare om Android. Det er tydelig at Google også ønsker større tilstedeværelse i iOS-økosystemet.
Svært mange av nyhetene som selskapet presenterte under den mer enn to timer lange hovedtalen i går, gjaldt både Android og iOS.
Blant annet støtter den nye utgaven av Cardboard – VR-brillen i papp – iPhone. Det samme gjør Cardboard SDK for Unity. Mer enn én million skal nå ha tatt i bruk den enkle brillen, som koster fra noen få tiere, avhengig av leverandør og materialer.
Les mer: Cardboard også for iPhone-eiere
Meldinger
En annen nyhet er at meldingsdistribusjonstjenesten Google Cloud Messaging nå også støtter iOS, i tillegg til Chrome og Android, hvor den støttes av mer enn 600 000 forskjellige apper. Den brukes blant annet av servere til å gi apper beskjed om at de kan hente nye data på serveren.
Det var til og med enkelte kunngjøringer som bare er relevante for iOS-utviklere.
Dette inkluderer at Google nå har gjort CocoaPods til den primære kanalen for å få tilgang til Google SDK for iOS.
Dermed vil noen av de mest sentrale bibliotekene til Google, som nevnte Cloud Messaging og Maps, være tilgjengelige via CocoaPods-tjenesten, som forenkler prosessen med å importere biblioteker og rammeverk inn i XCode.
Tilbakeblikk: Avduket nytt utviklingsverktøy for Android
Utvidet testing
Google kunngjorde i går også at selskapet i løpet av sommeren skal åpne en tjeneste som kalles for Cloud Test Lab.
En utfordring for Android-utviklere er at Android-enheter kommer i så mange varianter, mens utviklerne selv kanskje bare har tilgang til noe få.
Den nettskybaserte testtjenesten skal gjøre testing på tvers av enheter enklere, ved at den skal tilby automatisk testing på tvers av i alle fall 20 av de mest utbredte Android-enhetene globalt.
Les også: Google viste fram Android M
Chrome Custom Tabs
Chrome Custom Tabs gjør det mulig for app-utviklere å bygge nettleseren Chrome inn i Android-appen. Dersom en bruker i dag klikker på en lenke i en app, kan denne enten åpnes i den separate Chrome-nettleseren eller i WebViews. Begge deler har sine ulemper.
Den nye metoden skal gi appene mer kontroll over webopplevelsen enn det de kan dersom brukeren sendes til Chrome, samtididig som at Chrome Custom Tabs inkluderer mye av den funksjonalitet som tilbys av Chrome, men som mangler i WebView.
App-distribusjon
Google kom også med en rekke nyheter knyttet til hvordan app-utviklere kan få flere til å bruke appene og potensielt å tjene mer penger på dem. En oversikt over det de viktigste punktene finnes her.
Bekreftet: – Åpner for A/B-testing i Google Play