OPPDATERT: Rundt klokken 14 later problemene til å være over.
Microsofts bekrefter at selskapets skyttjenester har problemer. Det er foreløpig uklart hva som har skjedd, men nedetiden har berørt kunder i Norge og ellers i Europa.
– Enkelte kunder kan oppleve problemer med å få tilgang til våre tjenester på grunn av en hendelse. Vi har sett på hendelsen og arbeider med å gjenopprette tilgangen så raskt som mulig, sier kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen i Microsoft Norge til digi.no.
Hansen legger til at Office 365, Azure og CRM Online, altså forretningsapplikasjonen deres, er blant produktene som er berørt. Ellers kunne hun for øyeblikket ikke nærmere beskrive hva som har skjedd.
Active Directory
Statussidene for Azure gir derimot litt mer informasjon. Der fremgår det at det er tjenestene som er avhengig av Azure Active Directory (AD) som er berørt. Feilen antas å ligge i konfigurasjon av AD, heter det i en oppdatering.
– Ingeniørene våre undersøker nå den underliggende årsaken i Azure AD som har påvirket flere ulike Azure-baserte tjenester. IT har bekreftet at problemene i hovedsak påvirker kunder i Vest-Europa og Nord-Europa, men også kunder som benytter tjenestene i andre regioner kan merke dette, ble det opplyst på statussiden.
We are experiencing an issue with the Azure Portal. Updates will be available at https://t.co/lTrhu1uWk6.
— Azure Support (@AzureSupport) December 3, 2015
Meldingene om feil begynte å tikke inn rett før klokken 11 torsdag formiddag.
Først drøyt tre timer senere meldte Microsoft at de har lykkes med å tilbakestille AD til en eldre konfigurasjon. De verste problemene ser ut til å ha blitt løst litt over klokken 14.
En drøy time senere bekrefter Vibeke Hansen at alt er oppe igjen.
– Enkelte kunder, spesielt i Europa og Storbritannia, kan ha opplevd problemer med å få tilgang til våre tjenester tidligere i dag. Tilgangen til tjenestene er nå fullt gjenopprettet, og vi takker berørte kunder for tålmodigheten, opplyser kommunikasjonsdirektøren til digi.no.
Restoration in progress and customers are beginning to report the services are becoming accessible again #Office365 #MSExchange #AAD #Azure
— Henrik Walther (@HenrikWalther) December 3, 2015