UTVIKLING

Bilen får egne webstandarder

Sjekk oljenivået med nettleseren.

Jaguar er blant bilmerkene som bidrar til kommende webstandarder for tilgang til kjøretøydata.
Jaguar er blant bilmerkene som bidrar til kommende webstandarder for tilgang til kjøretøydata. Bilde: Jaguar og W3C
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
4. feb. 2015 - 13:14

W3C kunngjorde i går at organisasjonen og en rekke selskaper i bil- og IT-bransjene har inngått et formelt samarbeid om å gjøre webteknologien mer tilgjengelig og tilpasset for førere og passasjerer i biler. I første omgang fokuseres det på å gi applikasjonsleverandører standardisert og sikker tilgang til kjøretøydata.

– Bileiere ønsker tilgang til weben og å motta sanntidsoppdateringer om kjøretøyene sine og verden omkring dem, inkludert vær-, trafikk- og parkeringsinformasjon, sier Jeff Jaffe, CEO i W3C, i en pressemelding.

– De ønsker også sømløs integrasjon med mobilenhetene sine. Ingen annen plattform tilbyr webens muligheten til å bygge bro over mangfoldet av data som vil komme fra bilen, brukerenheter, weben og tingenes internett. Men vi må sørge for at webtilgangen ikke skjer på bekostning av sikkerheten, samt tilby sikker tilgang til data på en måte som tar hensyn til brukernes personvernpreferanser. Bilindustriens støtte for dette nye initiativet er et oppmuntrende tegn på at den åpne webplattformen vil gjøre bilkjøring tryggere og morsommere, sier Jaffe.

Arbeidsgrupper

Helt siden februar 2013 har det vært et samarbeid mellom leverandører av biler, databrikker, nettlesere og mobiltjenester for å lage utkast til spesifikasjoner for kjøretøydata. Dette kalles for Automotive and Web Platform Business Group. W3C-arbeidsgruppen som nå har blitt etablert, Automotive Working Group, skal jobbe for å gjøre disse utkastene til standarder.

Dette innebærer blant annet å lage programmeringsgrensesnitt som gjør kjøretøydata fra kjøretøyenes interne nettverk – for eksempel MOST (Media Oriented Systems Transport) eller CAN (Controller Area Network) – tilgjengelig for en webapplikasjon. Dette inkluderer data som bilmerke og -modell, årgang, drivstofftype, girsystem, rattposisjon, dekktrykk, oljenivå, posisjonen til vindusviskere, informasjon om lys, dører, vinduer, seteinnstillinger, data om turtall, hastighet og akselerasjon, klimakontroll og navigasjon, for å nevne noe. En webstandard ventes å bli klar tredje kvartal av 2016.

Beste valg

– Nettilgang endrer bilbransjen. Vi mener at weben er den beste veien å gå for bilbransjen for å holde følge med raske endringer i teknologiutviklingen og forbrukernes forventninger, samt i å møte utfordringer som «over-the-air»-oppdateringer og avansert diagnostikk. Bruk av webteknologi i bilen vil gjøre kjøretøy-apper raskere tilgjengelig på markedet, og åpner for mer innovasjon fra eksisterende utviklingsgrupper, sier Matt Jones, sjef for framtidig infotainment hos Jaguar Land Rover, i pressemeldingen.

Blant virksomhetene som deltar i arbeidsgruppen nevnes BSQUARE, BlackBerry, Continental, Ford, General Motors, GENIVI Alliance, German Research Center for Artificial Intelligence (KI), Harman, Hyundai, iHeartMedia, Intel, JEITA, Jaguar Land Rover, Japan Automobile Research Institute, KDDI, LG Electronics, Mitsubishi, Neusoft, Nokia, OpenCar, Orange, Pandora Media, Porsche, Samsung, Sharp, Telenor, TotalFinaElf, Verisign, Visteon, Vodafone og Volkswagen.

Den eldre Automotive and Web Platform Business Group skal nå rette oppmerksomheten mot nye områder, inkludert mediemottakere og talegrensesnitt.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.