BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Bilene kjører selv om 10 år

Utviklingen går raskere enn ventet.

Selvkjørende Volvo (pressebilde fra TUs arkiv):Ifølge ITS Norge har utviklingen av autonome biler at de kommer til å bli allment tilgjengelig i ordinære biler rundt 2025.
Selvkjørende Volvo (pressebilde fra TUs arkiv):Ifølge ITS Norge har utviklingen av autonome biler at de kommer til å bli allment tilgjengelig i ordinære biler rundt 2025. Bilde: Roger Lundsten/BLR
12. jan. 2015 - 07:54

TRONDHEIM (digi.no): – I 2014 ble det gjort såpass med fraspark med teknologien at kjøretøyene kommer til å bli autonome raskere enn jeg hadde forventet, sier ITS-direktør Trond Hovland.

Han leder foreningen Intelligente transportsystemer Norge.

Den offisielle holdningen har vært at selvkjørende biler er en fremtidsdrøm.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Atea
Nyskapningen som endrer PC-industrien

Google får det til med sin eksperimentbil.

Mercedes var også tidlig ute på kostbare modeller, der du kan slippe rattet på landeveien.

Se også denne videoen.

Kompliserte situasjoner
– Men såkalt autonome biler må takle kompliserte situasjoner, og først i løpet av dette året har bransjeaktørene vist at de har ting på gang som kan egne seg til allment utstyr i bilene, sier Hovland.

Trond Hovland er direktør for ITS Norge. <i>Bilde: Espen Zachariassen</i>
Trond Hovland er direktør for ITS Norge. Bilde: Espen Zachariassen

I et innlegg på Teleforum i Trondheim fredag viste han til samarbeid mellom Mercedes og Nokia, som kunne demonstrere sin teknologi i fjor.

Og en selvstyrende Audi takler det meste av strekningen Palo Alto, California - Las Vegas uten menneskehender på rattet.

Også Volvo er på banen.

Les mer: Maktkampen om OS i bilene

Egen vei
I Europa åpner en ny ITS-strekning mellom Rotterdam og Wien senere i år.

– Dette blir en instrumentert vei hvor deler av bilparken kan kjøre autonomt. det vil si at kjøretøyene utveksler informasjon med sensorer i og langs veien, forklarer ITS-sjefen.

Ifølge Hovland er det stor interesse for strekningen, og aktører i flere land jobber febrilsk med å slippe til for å teste sine teknologier og løsninger.

Prosjektet har slagordet «Road, take me home» og kjøres til 2017.

Les også: Reisetid

Standardisering
En vesentlig forutsetning for autonome kjøretøy er at både bilfabrikanter og leverandørene av utstyr i veikanten benytter dataformater som kan kommunisere med hverandre.

Ikke alt er på plass, og standardiseringsorganer i både Europa, Asia og det amerikanske kontinentet jobber sammen for å komme frem til standarder for konfigurering.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

ITS-stasjon klar
Men allerede er det utviklet en standardisert ITS-stasjon.

En slik kan plasseres i veikantutstyr, som sensorer for temperatur, salting eller fartssoner. Og flere bilfabrikanter har integrert den i bilens computer.

– Med den fremdriften vi ser nå, bør de fleste av oss kunne slippe rattet i en gang i perioden 2025 - 2030, kanskje før, mener ITS-sjef Trond Hovland.

Les også: Felles trafikkdata for all transport

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.