FORBRUKERTEKNOLOGI

Brendan Eich er tilbake med ny nettleser

Mozillas ekssjef vil fjerne "griskhet og styggedom" fra weben.

Brendan Eich lanserer ny nettleser som erstatter annonser han ikke liker med andre annonser. Mozillas eks-topp mener det er nødvendig for å redde weben.
Brendan Eich lanserer ny nettleser som erstatter annonser han ikke liker med andre annonser. Mozillas eks-topp mener det er nødvendig for å redde weben. Bilde: Paul Chinn/San Francisco Chronicle/Corbis/All Over Press
21. jan. 2016 - 10:05

Brave tar mål av seg å strippe vekk tredjeparts annonser. Eller rettere sagt erstatte slike med reklame de selv skal distribuere.

Det er ingen ringere enn Brendan Eich som står bak den nye nettleseren, som nå er tilgjengelig i en tidlig-utgave for Windows, Mac, Linux, iOS og Android.

Eich er oppfinneren av JavaScript og medgründer av Mozilla, stiftelsen Netscape etablerte mot slutten av 1990-tallet og utgiver av Firefox. Han må tilskreves en del av æren for hvordan weben siden har utviklet seg, men måtte gå av som Mozilla-toppsjef i 2014.

Nå er han tilbake i nettleser-gamet, ikke ulikt Jon von Tetzchner – Operas medgründer og tidligere administrerende direktør, som prøver seg på ny med sin Vivaldi.

Erstatter annonser

Brave fra selskapet Brave Software blir beskrevet som en nettleser som blokkerer all "griskheten og styggedommen" på web, som gjør surfeopplevelsen tregere og invaderer personvernet ditt.

Brave skal primært fjerne annonser som er basert på surfehistorikken din, inkludert såkalte retargeting-annonser eller programmatic. I stedet skal de erstatte dem med "snillere" og anonymiserte annonser.

Mikrobetaling

Her kommer også en forretningsmodell til syne. Målet er at nettsteder som serverer annonsene skal få 55 prosent av inntektene, Brave tar 15 prosent og brukerne kan også få opptil 15 prosent. Den siste andelen (15 prosent det også) er ment å gå til partnere som leverer annonsene.

I tillegg tenker de seg at brukerne kan donere deler av sin andel til publisister eller innholdsprodusenter gjennom et bitcoin-basert system for mikrobetalinger, ifølge Forbes.

Resultatet er at sidene angivelig kan laste inn 40 prosent raskere på desktop og opptil fire ganger kjappere på mobil. Det hevder Eich i et intervju med Venturebeat.

Basert på Chromium

Lanseringen skjer i en tid da annonseblokkering er et hett tema. Brave er basert på Googles åpen kildekode-webmotor Chromium (i likhet med Opera og Vivaldi)

AdBlock Plus kom i fjor med sin egen nettleser, som fjerner noe (men ikke alt) av annonser. I tillegg finnes det utall nettlesertillegg som kverker reklame både til desktop og mobil.

Interessant nok har Eich vurdert Mozillas Gecko-motor, men den ble veid og funnet for lett. Chromium var bedre på alle områder, heter det i en FAQ.

Eich peker på annonseblokkering som et tvegget sverd, som kan true inntektskilden som reklame på web tross alt er. Løsningen, mener han, er å stanse sporingen som ofte skjer gjennom omfattende annonsenettverk, blant annet ved hjelp av informasjonskapsler (cookies) og sporingspiksler, og heller servere anonymiserte annonser.

Personvern skal være satt i høysetet. Brave har integrert programtillegget HTTPS Everywhere, et prosjekt utviklet av Tor-prosjektet og Electronic Frontier Foundation, som automatisk ruter brukeren over til kryptert webforbindelse dersom nettstedet du besøker tilbyr dette.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.