Google hadde for en stund tilbake et prosjekt under utvikling som ville sendt brukerne beskjeder om tilbud og annen informasjon relatert til steder man fysisk gikk inn på – i hovedsak butikker og lignende partnere. Det er nettstedet Fortune som omtaler dette.
Prosjektet het Google Here, og var ment til å være integrert i Google Maps.
Innen fem sekunder fra brukeren ankom en partnerlokasjon, ville man få en varsling. Klikket man på denne, ville man få opp en fullskjerms-applikasjon bygget i HTML5, som da ville presentere brukeren med kundefordeler eller sanntidsinformasjon om for eksempel offentlig transport.
Les også: «Den fysiske weben» kommer til iOS
Google Here skulle basere seg på «beacons» som ville tatt kontakt med brukere som ankom de relevante lokasjonene, men i motsetning til andre, lignende løsninger, som Apples iBeacons, ville ikke løsningen kreve dedikerte apper. Google Maps var alt man trengte.
Droppet videre utvikling
Selskapets Larry Page bestemte seg likevel for å kutte ut prosjektet tidligere i år.
Det skal ha vært flere grunner til dette – først og fremst det at Google Here ble oppfattet som for plagsom, med mulighet for kontinuerlige varslinger som kunne raskt irritert brukerne grundig.
Det ble også ansett som krevende å få butikker og andre partnere til å installere «beacons», kun et begrenset antall butikker ble ansett for å være fremtidsrettede nok for å satse på slik moderne markedsføring.
Les også: Cisco gjør nettverket til en sensor
Google har helt klart planer for «beacon»-løsninger – selskapet støtter Eddystone-protokollen som er ment til å være en konkurrent til Apples iBeacon, men forhåpentligvis med større kontroll over hva man får opp på skjermen. Konkrete produkter som bruker dette har vi imidlertid fortsatt ikke sett.