UTVIKLING

«Dere kan jo faen ikke levere!»

NAV-leder hetset moderniseringsprogram.

NAV skal moderniseres, men arbeidet har vist seg vanskeligere enn antatt. Problemer med samarbeid på tvers av moderniserings-organisasjonen og faglinjene er ett eksempel. Digi.no kan idag bringe en limerick som på mange måter sier alt om hvor vanskelig moderniseringsarbeidet har vært.
NAV skal moderniseres, men arbeidet har vist seg vanskeligere enn antatt. Problemer med samarbeid på tvers av moderniserings-organisasjonen og faglinjene er ett eksempel. Digi.no kan idag bringe en limerick som på mange måter sier alt om hvor vanskelig moderniseringsarbeidet har vært.

21. oktober var flere hundre ansatte i IKT-staben til NAV og deres nå nedlagte moderniseringsprogram samlet på et konferansehotell på Fornebu utenfor Oslo. Samlingen var tilfeldigvis sammenfallende med den første leveransen som moderniseringsprogrammet hadde gjort til NAV.

NAV-direktør Joakim Lystad omtalte leveransen som en «ny grunnmur» og en «teknisk plattform» som NAV skal bygge videre. Men ikke alle i NAVs enorme organisasjon deler denne entusiasmen.

I forkant av arrangementet ble det holdt en limerick-konkurranse. Vinneren skulle offentliggjøres under middagen. I juryen satt en sentral leder i IKT-staben til NAV. Vinneren ble denne limericken.

«NAV skulle modernisere

Og gikk over bekken etter flere

Det gikk ikke bra

Og Joakim sa

Dere kan jo faen ikke levere!»

Bekken i verset er Akerselva: NAV har kontorer på hver sin side av Akerselva oppe ved Sannergata i Oslo. Joakim er Joakim Lystad, toppsjef i NAV.

Mottagelsen var blandet da nidverset ble lest opp. Flere ansatte syntes ifølge våre kilder dette var veldig morsomt, og bifalt limericken med applaus. De NAV-ansatte som jobbet i moderniseringsprogrammet reagerte imidlertid svært negativt på den åpenbare hetsen. At det var en av NAVs sentrale IT-direktører som var med å kåre limericken til det beste bidraget gjorde ikke saken bedre.

To dager etterpå sendte den samme lederen ut en e-post til samtlige deltagere på arrangementet hvor han la seg paddeflat.

– Jeg er veldig lei meg for at jeg ikke brukte hodet mitt på en mer fornuftig måte mandag kveld. Limericken som ble presentert under middagen såret mange som har stått på i flere måneder og gjort en fantastisk jobb for å lykkes med moderniseringsleveransen. Det var tankeløst av meg og naturligvis ikke hensikten. Jeg vil på det sterkeste beklage det som ble sagt i denne forbindelse, og at jeg publiserte denne limericken. Håper alle kan akseptere min beklagelse, skriver lederen i e-posten digi.no har fått innsyn i.

Fredag samme uke ble det kjent for de ansatte, og omverdenen, at moderniseringsprogrammet til NAV blir lagt ned. I stedet skal ressursene flyttes inn i «linjen.»

I sin interne kommunikasjon har Joakim Lystad gitt følgende forklaring på hvorfor de omorganiserer prosjektet, som har en ramme på hele 3,3 milliarder kroner.

«Arbeidet med uførereformen har vært mer komplisert og krevende enn vi først forutså. I tillegg har arbeidet lagt beslag på mye ressurser og IKT-kapasitet. Jeg mener at vi ikke har hatt god nok effektivitet i moderniseringsarbeidet, og at vi ikke har samarbeidet godt nok på tvers. (vår utheving, red. anm.) I toppledergruppen har vi diskutert om måten vi har gjennomført arbeidet på så langt, er den rette modellen for resten av moderniseringsarbeidet.»

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Teknisk Ukeblad kunne tidligere i høst fortelle at lederen for moderniseringsprogrammet fikk nye oppgaver i sommer, og at prosjektet ble kraftig nedskalert de siste månedene – før det ble parkert i slutten av oktober.

Når digi.no konfronterer ledelsen i NAV med limericken tar de sterk avstand fra den og understreker at dette ikke er representativt for etatens syn på moderniseringsprogrammet. IKT-direktør Nina Aulie skriver i en e-post at vedkommende leder i ettertid har tatt det svært tungt.

– Limerickens innhold oppsummerer ikke holdningen til verken ledelsen eller IKT avdelingen. Da jeg stilte lederen spørsmål om saken, så er det min oppfatning at det der og da gikk opp for ham at dette var både uheldig og ubetenksomt og egnet til å bli oppfattet på en uønsket måte. Han tok dette tungt og har siden beklaget til de som var tilstede på samlingen og til moderniseringsprogrammets ledelse, forteller Aulie til digi.no.

Har du tips eller innsyn i hva som skjer i NAV? Ta kontakt med oss i all fortrolighet: Enten på e-post (sigvald@digi.no) eller mobil: 92839359.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra