Det norske programvareleverandøren Amesto solutions kjøper den danske kunderelasjonshåndteringsleverandøren Adwiza.
Oppkjøpet er et steg på veien for å bli det ledende programvarehuset innen bedriftsprogramvare i Norden.
Begjært konkurs
Det danske selskapet er ifølge Proff begjært konkurs.
- De danske eierne gikk til myndighetene den 30. juni og meldte at de ønsket å slå selskapet konkurs. Den 1. juli stod vi oppført som eiere. Det er svært rask og effektiv håndtering av den danske kuratoren. Vi er veldig glade for at vi fikk mulighet til å etablere kontinuitet for både danske ansatte, kunder og kundeavtaler som Adwiza har inngått.
Det sier konsernsjef, Jan Erik Kaasa, i Amesto solutions til digi.no. Konsernsjefen forteller at det norske programvareselskapet har snust på det danske firmaet en stund.
50 utviklere
Ifølge ham er potensiale stort, og kjøpet vil styrke Amesto sin posisjon når det kommer til satsing på integrasjon og utvikling. Dette er det sjette CRM-oppkjøpet innen Amesto gjennomfører på fire år.
- Oppkjøpet plasserer oss på kartet som en verdiskapende reseller i de nordiske landene. Vi har sterk tro på både de ansatte og tjenestene de har vært med å utvikle. Vi skal fortsette å vokse, og vil drive klappjakt på gode oppkjøpskandidater også fremover.
Det danske selskapet har 11 ansatte og mer enn 400 kunder i Norge, Sverige og Danmark. De spesialiserer seg på integrasjon av kunderelasjonshåndteringsprogramvare mot blant annet Superoffice.
Amesto solutions på sin side har rundt 250 ansatte hvorav 50 av disse er utviklere.
Omsetter for 350 millioner
Selskapet har gått fra 45 millioner i omsetning i 2005 til 350 millioner kroner i 2016. Amesto har sitt hovedkontor i Kværnerbyen i Oslo.
- Vi er svært optimistiske for veien videre. Vi er ikke blant de største selskapene, men vi er en av verdens største Visma- og Superoffice-partnere. Det gjør oss i stand til å ta ut gevinst takket være de to leverandørenes gode egenskaper som produsenter og tilstedeværelse i hjemmemarkedet.
Det norske programvarehuset jobber primært inn mot små- og mellomstorebedrifter (SMB). I det segmentet klarer de blant annet å konkurrere mot store aktører som SAP.
- Vi lykkes bedre i dette markedet enn SAP, som skalere sine løsninger ned, uten at de helt lykkes med det. Fremtiden vil vise om de klarer å rette på det. Vårt kjernemarked er fortsatt SMB og det øvrige segmentet. Vi opplever at vi fungerer som en totalleverandør for kunder som i større og større grad blir skandinaviske eller nordiske i sine styrker, påstår Kaasa.