digi.no har fått ny eier. Etter en lengre budrunde der de fleste store mediaaktører i Norge, stakk Norsk Aller av med seieren. Aller er kjent som eier av Se & Hør, Henne og Kvinner og klær. Aller er eid av den danske Aller-familien.
Nå er oppkjøpet fullført juridisk og forrige eier av digi.no, Katalysator Media, er histiorie.
Katalysator Media ble dannet sommeren 2002. Etter at bunnen mer eller mindre falt ut av Internett-markedet, fant eierne av digi.no, Propaganda, DinSide og iMarkedet ut at det eneste fornuftige var å slå alle selskapene sammen, kutte kostnader og benytte hverandres posisjon til å øke både omsetningen og lesertallet.
Kuttene var dramatiske, men ettersom de først og fremst fant sted på områder hvor man hadde dobbeltfunksjoner og mange leverandører, klarte man å opprettholde fokuset både i redaksjonene og på salgsavdelingen.
På to år har man økt antall lesere med 70-80 prosent i Katalysator Media, og at omsetningen har blitt stadig bedre. Første halvår i år har Katalysator Media gått betydelig over budsjett, og tjent penger.
-- Katalysator Media har hatt flere interessenter det siste året, sier administrerende direktør Bernhard A. Steen -- som vil fortsette i stillingen. Eiernes vurderinger gjorde at Aller ble valgt, og responsen internt både i Aller-gruppen og Katalysator Media har vært entydig positiv. Det som er klart er at satsingen på digi.no, DinSide, Propaganda og iMarkedet kommer til å bli enda kraftigere, med en eier som både har muskler og enorme markedsføringskrefter i ryggen.
-- Samtidig er det jo svært naturlig å se på hvordan de mange Aller-publikasjonene og Aller Internet Media (AIM) kan dra mest mulig nytte av hverandre. Det er uhyre spennende å se hva vi kan lære fra magasin-verdenen, og hva vi eventuelt kan bidra med inn mot en rekke av Norges mest leste blader.