En forbruker oppdaget ved en tilfeldighet at Hafslunds app siden 2012 har lagret alle hans sms-er , inkludert de som var slettet, på en egen mappe på telefonen. Også Hafslund ble overrasket.
Dette er ikke bare problematisk med tanke på for eksempel videresalg av telefonen, hvor man tror man har slettet all informasjon.
Det kan også tyde på at et av Norges største energiselskaper ikke har gode nok sikkerhetsrutiner på en del av sin kjernevirksomhet.
Hele saken: Hafslund-app med skjult lagring av tekstmeldinger
Datatilsynet
Hafslund har lovet at feilen nå er rettet opp og at appen ikke lenger samler denne informasjonen.
Vi legger til grunn at Hafslund har sørget for sletting av sms-ene som allerede er samlet gjennom appen.
Hvis forbrukerne selv må gjøre noe på sin telefon, må de få beskjed og instruks om hvordan man går fram.
Videre håper vi Hafslund vurderer å kontakte Datatilsynet for å få kartlagt om noe data kan ha kommet på avveie.
Les også: Wikileaks publiserer det stjålne «Sony-arkivet»
Lærepenge
Dagens avsløring bør være et varsko til, og en lærepenge for, Hafslund og utviklere av digitale tjenester om å ta personvern, sikkerhet og kvalitetskontroll på alvor.
For strømbransjen, som tradisjonelt har vært rimelig analoge, står nå fremfor en digital revolusjon med innføringen av avanserte måle- og styringssystem (AMS) i alle norske hjem.
Her kan du lese om milliongevinst av smarte nett og big data.
Må bli smartere
Flommen av private data som strømselskapene kan få tilgang til, kommer til å eksplodere i løpet av få år.
Da må også strømselskapene bli smartere og greie å håndtere våre data på en mer betryggende måte.