Facebook at Work har vært i betatest i nesten to år, men nå er den nye samarbeidsplattformen omsider lansert. Det skriver selskapet i en pressemelding.
Samtidig med lanseringen bytter også produktet navn til Workplace by Facebook.
Med Workplace tar Facebook opp konkurransen med en rekke andre samarbeidsplattformer, som for eksempel Slack. Ansatte i bedrifter kan opprette en egen jobbprofil, og løsningen kan brukes som en slags intranettløsning for bedriften – og for kommunikasjon via chat eller grupper.
Adskilt fra privat Facebook
Ifølge Facebook har mer enn 1000 organisasjoner verden over vært med på betatestingen av Workplace. Teknisk Ukeblad Media, som eier digi.no, har også brukt løsningen i noen måneder.
Når man oppretter en konto i Workplace by Facebook skal denne ifølge Facebook være helt adskilt fra brukerens private konto. Du må ha et eget brukernavn og passord. Da digi.no begynte å teste ut Facebook at Work før sommeren kunne man i starten veksle mellom privat og jobbkonto – men denne funksjonen forsvant etter hvert. Det er mulig dette er gjort for at ingen skal være i tvil om at det er vanntette skott mellom private Facebook-kontoer og bedriftskontoer.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Workplace er lagt opp slik at bedriftene betaler per aktiv bruker. Prisen er satt til 3 dollar per bruker for bedrifter med under 1000 månedlige aktive brukere, 2 dollar for bedrifter med mellom 1001 og 10 000 månedlige aktive brukere, eller 1 dollar per bruker om bedriften har mer enn 10 000 aktive brukere. Det er ingen reklame i Workplace, i motsetning til privatversjonen.
Nye funksjoner kun for Workplace
Workplace by Facebook ligner ganske mye på den vanlige Facebook-versjonen, med en nyhetsstrøm som viser innlegg andre medlemmer har lagt ut. Du kan opprette grupper, som medlemmer kan dele innhold i – og du kan chatte med andre medlemmer på samme måte som du kan i privatversjonen av Facebook. Det er også mulig å opprette arrangementer, og du kan sende «live» video – for eksempel om man vil kringkaste en møtepresentasjon til andre i bedriften, uten at alle nødvendigvis behøver å være fysisk tilstede på møtet.
I tillegg til de vanlige funksjonene er det også noen nye funksjoner kun for bedrifter. Facebook nevner blant annet mulighet for å integrere Facebook med bedriftens eksisterende IT-systemer, samt at det nå har blitt mulig å lage grupper som deles mellom ansatte i ulike organisasjoner – slik at man kan samarbeide på tvers av ulike bedrifter. Denne funksjonen vil rulles ut i løpet av de neste ukene.
Samarbeider med eksterne partnere
For å få fart på Workplace har selskapet inngått samarbeid med større konsulentselskaper som Deloitte og Evry.
– For å kunne være en innovativ partner for våre kunder må vi sørge for at vi har de riktige verktøyene. Vi er både stolte og glade for å være en av de første globale lanseringspartnere for de nye samhandlingsløsningene fra Facebook, uttaler Evrys Norges-sjef Björn Ivroth i en pressemelding.
Evry var ifølge pressemeldingen en av de første virksomhetene som tok i bruk Workplace, og mener derfor de har nyttige erfaringer å dele med sine kunder. Siden nyhetsstrømmen i likhet med vanlige Facebook tilpasser seg hver enkelt bruker, avdeling eller gruppe, er det ifølge Evry viktig at man setter opp systemet utfra en definert strategi.
Datatilsynet var bekymret for personvernet:
Godtar Telenors og DNBs Facebook-avtaler »