GPS og lignende, satellittbasert teknologier fungerer stort sett godt når man skal navigere seg fram til steder utendørs, men signalene er ofte for svake og posisjoneringen for unøyaktig til at teknologiene kan brukes innendørs.
Derfor utvikler flere aktører egne løsninger for innendørs navigasjon. De fleste av disse løsningene er basert på stort sett Bluetooth-baserte «beacons», en form for små radiofyr som smartmobiler og andre enheter kan bruke til å bestemme posisjonen.
LED
Men i forrige uke presenterte Philips en helt annen type løsning for innendørsposisjonering. I en nyoppusset Carrefour-butikk i Lille, Frankrike, har selskapet for første gang installert et LED-basert lyssystem som også kan kommunisere med kundenes smartmobiler.
I den 7800 kvadratmeter store butikken er 800 LED-lamper er koblet sammen over en strekning på 2,5 kilometer.
Disse lampene kan overføre et posisjonssignal ved hjelp av Philips' Visible Light Communication-teknologi (VLC), som ikke skal kunne registreres av menneskeøyne, men som kameraet til helt ordinære smartmobiler kan fange opp.
Proximity: Samsung vil gi deg direkteannonser
App
For å kunne bruke kodene som overføres, kreves det at brukeren har en versjon av Promo C-où-appen som i alle fall foreløpig bare er tilgjengelig for iPhone.
I første omgang skal appen kunne hjelpe kundene med å finne fram til tilbudsvarer i butikken. Det sendes ingen data tilbake fra smartmobilen til LED-systemet.
– Vi er alltid på utkikk etter innovasjoner som kan hjelpe kundene med å finne fram i butikkene våre og å møte forbrukernes forventninger, sier Céline Martin, direktør for kommersielle modeller og innovasjon ved Carrefour i Frankrike, i en pressemelding.
– Takket være denne nye applikasjonen, som bruker Philips-teknologi, kan vi nå tilby våre kunder ved EuraLille Carrefour en ny tjeneste som gjør at de raskt kan søke og finne sine foretrukne tilbud, eller oppdage alle tilbudene rundt dem i butikken. En virkelig tidsbesparer for en urban kundegruppe, sier Martin.
Ifølge Philips vil VLC-systemet selvfølgelig også brukes av de ansatte til å finne plassering av varer. Posisjonsdataene kan også inkluderes i for eksempel tilstandsrapporter eller instruksjoner for påfylling av varer.
Les også: Google med 10 000 innendørskart