Etter flere år med stillstand, er det tegn til at andelen kvinner i IT-bransjen er i ferd med å ta seg opp. Det viser den årlige undersøkelsen som TNS Gallup gjennomfører for Oda-Nettverk.
De siste to årene har kvinneandelen ligget på 20 prosent blant yrkesutøver innenfor IT-fagene i norske IT-selskaper.
Ifølge årets sjekk er andelen nå oppe i 23 prosent.
Og andelen øker spesielt innenfor de "ekte" IT-fagene IT-utvikling og programmering.
I tillegg er det kommet flere kvinner i lederstillinger.
Skuffet
I denne undersøkelsen kjennetegnes IT-bransjen av virksomheter som selger IT-produkter eller -tjenester videre til andre. Telekommunikasjon er ikke inkludert.
Grunnlaget er utvalg på drøyt 3900 respondenter i en web-undersøkelse foretatt i januar. Her er kvinner fra hele samfunnet, og undersøkelsen avdekker også at kvinneandelen i IT-yrkene er høyere for næringslivet totalt.
Her oppgir 29 prosent av kvinnene at de jobber med IT.
– Vi var veldig skuffet over at andelen ikke økte i fjor, men nå ser vi at innsatsen gjennom ti år begynner å bære frukter. De fleste IT-selskapene har innsett at de trenger både kvinnelige og mannlige ledere, og menn og kvinner i alle typer stillinger i sine selskaper, sier leder for Odanettverket Anne Gretland.
En oppfordring: Ber Telenor jakte kvinnelig toppsjef
Tiltakene
IT-bedriftene som deltar i Odanettverket har testet ut konkrete tiltak:
- Økt fokus på å rekruttere kvinner
- Bedriftene fronter sine kvinnelige ansatte i rekrutteringsprosessen og skaper rollemodeller
- Etablering av interne kvinnelige nettverk som skal stimulere til erfaringsutveksling og økt kunnskap
- Kvinnenettverk ved studiesteder som skal øke kunnskapen om bransjen og hvilke muligheter som finnes innenfor teknologi og digitalisering
- Forankret strategi i toppledelsen
Så du denne? Derfor har India så mange og Norge så få IT-kvinner
Resultatet
Her er en oversikt over kvinneandelen i samarbeidsbedriftene til Oda-Nettverk i 2015:
Synlig rolle
Compello ligger i toppsjiktet med 36 prosent - et resultat av bevisst innsats, ifølge sjefen.
– Vi bruker alltid bilder av både kvinnelige og mannlige ansatte i markedsføringen av selskapet og løsningene. Vi oppfordrer kvinner i selskapet til å holde foredrag både internt og eksternt og generelt ta en synlig rolle i sosiale medier og media. Samtidig streber vi alltid mot å ha minst én kvinne blant finalekandidatene i en ansettelsesprosess, sier administrerende direktør Gustav Line i en pressemelding fra nettverket.