Det spirer og gror i den norske oppstart-hagen. Et selskap som har meldt seg på radaren er AIMS Innovation, som har sine røtter godt plantet fra Universitetet i Oslo.
Selskapet ble etablert i slutten av 2010, med investeringsselskapet Inven2 AS som fødselshjelper og viktig investor. Dette selskapet ble etablert av Universitetet i Oslo og Oslo Universitetssykehus for å kommersialisere forskningen som utføres ved de to institusjonene.
Selskapet startet med patenter innen mønstergjenkjenning. Da Marius Wergeland Storsten kom inn i selskapet, så han at selskapets metoder kunne benyttes på Microsoft BizTalk, verdens største integrasjonsplattform.
Melder avvik
I korte trekk går AIMS Innovation sitt produkt ut på å overvåke BizTalk i sanntid, ned til minste detalj. Fra servernivå ned til virtuelle porter blir applikasjoner som kjøres på plattformen overvåket. Programvaren de har utviklet viser hvordan en applikasjon skal oppføre seg, og små avvik fra dette blir tidlig meldt slik at man kan forutse driftsproblemer.
BizTalk brukes av rundt 12.000 store selskap verden over for å samkjøre sine applikasjoner, både internt slik at selskapenes ulike systemer kan snakke sammen, men også mot tredjeparter. Et eksempel er det norske bilkonsernet Bertel O. Steen, som kjører BizTalk for blant annet å holde kontakten med leverandøren DaimlerChrysler (som lager Mercedes Benz, red. anm.) i Tyskland.
Dette er med andre ord svært kritiske systemer hvor nedetid har store driftsmessige konsekvenser.
Bilkonsernet Bertel O. Steen er pilotkunde i tillegg til en rekke andre, både private og offentlige aktører.
– Men våre løsninger fører også til at kundene får enklere innsikt i egne systemer. Tidligere har de vært svært avhengige av eksterne konsulenter, men med overvåkningsprogrammet vårt vil dette forenkle hverdagen for de som bruker BizTalk, sier administrerende direktør Ivar Sagemo til digi.no.
«Frykter» oppkjøp
Sagemo tilsluttet seg AIMS i fjor, etter å ha jobbet noen år som direktør for distribusjonstjenester i nyhetsbyrå- og informasjonsgiganten Thomson Reuters i USA. Han ble rekruttert av Tor Bækkelund, tidligere toppsjef i Hugin Online, som ble kjøpt opp av nettopp Thomson Reuters.
–Hvor tror du selskapet er om fem til seks år?
– Jeg frykter vel at vi ikke er et selvstendig selskap om fem til seks år. Mange av de store spillerne i dette markedet kjøper en del nisjeaktører innen overvåkning, sier Sagemo som nevner både BMC og Computer Associates som eksempler på etablerte aktører som har kjøpt nye selskap for å styrke sin egen produktportefølje.
Satser i USA
Sagemo tror heller ikke at de vil bli et norsk selskap, for øynene er fast rettet mot det amerikanske markedet.
– Vi vil primært bli et amerikansk selskap, siden det er der majoriteten av markedet er. Vi går den samme veien som Nimsoft og CF Engine, sier Sagemo. De to selskapene han nevner har det til felles at de har sine røtter i norsk teknologi, men har valgt å etablere seg i USA.
Setter ut norsk salg
Det er også grunnen til at selskapet har overlatt til Communicate Norge, den største integrasjonspartneren til Microsoft i Norge og en av de største i Europa, å selge løsningen i Norge og Sverige.
– Nå skal vi bruke tiden på å finne nøkkelen til det amerikanske markedet, sier Sagemo til digi.no og forteller at han vil bruke rundt en uke i måneden på å være i USA, der de samarbeider tett med InnovasjonNorge. De har etablert et norsk senter i Palo Alto, California, der norske oppstartsselskaper investeres inn for å skape et fotfeste i det amerikanske markedet.
Verdsatt til 15 millioner
I tillegg til Universitetets egen investeringsarm, Inven2, har Forskningsparken med sin StartUp-lab samt styrelederen investert penger i AIMS.
I sommer hentet selskapet også inn penger fra Springfondet, som styres av Kistefos og Forskningsparken. De investerte 1,5 millioner kroner og fikk dermed 10,2 prosent av selskapet. Dette gir en prislapp for hele selskapet på ca. 15 millioner kroner.
Les også:
- [05.11.2013] – Vårt definitive gjennombrudd i USA
- [13.11.2012] Fikk plass i Microsofts prestisjeprogram