Det globale nettskymarkedet domineres klart av de fire største aktørene, målt i omsetning. Dette opplyser Synergy Research Group i en analyse om utviklingen i andre kvartal av 2016.
I alt står Amazon, Microsoft, IBM og Google for over halvparten av omsetning. Amazon er klart størst med over 30 prosent av den totale omsetning. Microsoft har omtrent 11 prosent, IBM nesten 8 prosent, mens Google har rundt 5 prosent av omsetningen, som skal ha vært på omtrent 8 milliarder dollar i forrige kvartal.
- Leste du denne? Oracle kjøper nettsky-pioner for mange milliarder
Vokser raskest
Samtlige øker markedsandelene. Omsetningsveksten i det totale markedet var ifølge Synergy på 51 prosent i perioden. Alle de store øker omsetningen mer enn dette, målt i prosent. Microsoft har doblet selskapets nettskyomsetning på et år, mens Google har økt omsetningen med 162 prosent.
Amazon og IBM har begge en mer moderat økning på under 60 prosent, men likevel høyere enn det generelle markedet.
Ifølge Synergys tall ser veksten ut til falle med størrelsen. Gruppen av de neste 20 største nettskyleverandørene øker samlet sett omsetningen med 41 prosent. De resterende leverandørene har derimot måttet nøye seg med en gjennomsnittlig omsetningsvekst på 27 prosent, langt mindre enn veksten i det totale markedet.
- Les også: Enda mer Linux i Microsofts nettsky
Skiller seg ut
– På ulike måter har Amazon og de tre andre, store aktørene distansert seg fra konkurransen og fortsetter å øke forspranget. Det som skiller dem ut er deres globale tilstedeværelse, markedsmuskler, evnen til å finansiere digre investeringer i «hyperscale» datasentre, samt, i de fleste tilfeller, en vilje til å lykkes i markedet, sier John Dinsdale, forskningssjef og sjefanalytiker i Synergy Research Group, i en pressemelding.
– Rangeringen av de neste 20 store nettskyleverandørene inneholder noen interessante selskaper, inkludert Alibaba og Oracle som vokser spesielt raskt. Men de starter alle langt bak Google, som selv med en vekst på godt over 100 prosent per år fortsatt er på en sjettedel av størrelsen til Amazon.