TELEKOM

Har jobbet gjennom natten, men global mobil-feil rammer fortsatt Ice-kunder

– Vi ser tegn til bedring, men kan ikke garantere at alle problemer blir løst i dag, sier kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i Ice/Lyse.

Andreas Veggeland sier fredag morgen at de håper at feilen som har rammet Ice-kunder i utlandet kan bli løst for alle i løpet av fredag, men at signalieringsleverandøren Syniverse ikke har gitt dem noen garantert rettetid.
Andreas Veggeland sier fredag morgen at de håper at feilen som har rammet Ice-kunder i utlandet kan bli løst for alle i løpet av fredag, men at signalieringsleverandøren Syniverse ikke har gitt dem noen garantert rettetid. Foto: Elisabeth Tønnessen/Lyse
27. juni 2024 - 14:38

I morgentimene torsdag la Ice ut en driftsmelding om at kunder opplevde problemer med Ice-tjenester i utlandet. Problemene startet onsdag ettermiddag.

Ifølge kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i Ice/Lyse var det beregnet at rundt 20.000 kunder - omtrent halvparten av kundene Ice har i utlandet akkurat nå, var rammet.

Han skrev i en epost til Digi Telekom i går at det ble jobbet på spreng med å få rettet feilen hos en underleverandør. I dag sier han at rettetiltakene som er gjort gjennom natten, har gitt forbedringer.

– Flere av de rammede kundene har fått mobildekningen tilbake, og vi forventer at stadig flere vil få stabilt nett framover. Vi har imidlertid ikke fått noen garantert rettetid, og derfor kan heller ikke vi garantere at alle problemene vil bli løst i dag.

Veggeland forteller at det er hos den globale signaleringsleverandøren Syniverse, feilen ligger, og at den påvirker bruk av SMS, samtaler og data via 2G og 3G.

Ingen tegn til bedring

– Enkelte telefoner har en logikk hvor telefonen kobler seg opp på 2G/3G og 4G samtidig. Dersom slike enheter merker at tale ikke er tilgjengelig via 2G/3G, kan de koble seg av hele nettverket – inkludert 4G. Dette gjør at enkelte abonnenter kan oppleve tjenesteutfall til tross for at 4G er tilgjengelig, skriver han.

Veggeland legger til at feilen rammer globalt, og at flere millioner mobilabonnenter er berørt. Blant annet skal den amerikanske operatøren Verizon være rammet.

Omfanget bidrar til at det tar tid å stabilisere situasjonen, forklarer Veggeland.

– Syniverse går systematisk til verks med justeringer i konfigurasjonene, men de kan ikke skru på alt med en gang - det blir som å fylle en vannflaske med brannslange. Fredag morgen er det betydelig flere som har stabile tjenester enn i går, og vi håper at de fleste kundene våre vil være på nett igjen i løpet av dagen. Men vi  kan ikke garantere det, sier han. 

Personopplysninger om 24.500 tidligere Telenor-kunder, som skulle vært anonymisert, ble liggende åpent tilgjengelig for Telenor-ansatte i åtte måneder, før feilen ble oppdaget.
Les også

Kodefeil: Fjernet anonymiseringen av 24.500 kunder

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.