BEDRIFTSTEKNOLOGI

Google: Alle annonser skal være HTML5 innen juni

Setter ned foten for Flash.

10. feb. 2016 - 10:34

Annonsemakerne har fått enda en god grunn til å gå over til HTML5. I hvert fall om de vil ha annonsene sine på Googles reklametjenester.

Selskapet sendte nylig ut en melding, som sier at alle annonser skal være 100 prosent HTML5.

I praksis betyr dette at det ikke vil være mulig å laste opp annonser i Flash fra 30. juni 2016.

Flash-annonser som allerede er lastet opp, vil slutte å fungere på Google Diisplay Network og gjennom Doubleclick den 2. januar 2017.

Fjernet Flash fra Youtube og Chrome

Google har fra før av oppdatert nettleseren sin, Chrome, til å sette flash-annonser på pause. Dette skal de ha gjort for å gjøre nettleseren sin raskere, og ikke minst øke batterilevetiden på håndholdte enheter og bærbare PC-er.

I fjor gjorde de også video-tagen i HTML til den foretrukne visningsmetoden for annonser på Youtube, til ulempe for object-tagen som ble brukt til å vise Flash-innhold.

Det finnes i dag en rekke verktøy for å konvertere Flash-innhold til HTML5 uten å skrive så mye som en linje kode. I tillegg er dette noe som blir gjort automatisk der det er mulig ved opplasting til Googles annonsesystemer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra