Google Now er selskapets digitale assistent, som ikke bruker stemme eller har noe «personlighet», men heller samler relevant informasjon i sett med kort, som kan vise alt fra værmelding, reiseinformasjon, offentlig transport til anmeldelser av nærliggende lokasjoner.
Google har etter hvert gjort det mulig for flere tredjepartsapplikasjoner å mate inn informasjon til tjenesten, opprinnelig var den tross alt i hovedsak begrenset til Googles egne produkter.
Tidligere i år ble det lagt inn støtte for rundt 40 tredjeparts-partnere, som Shazam, AirBnb, Pandora og flere. Informasjon fra disse dukker opp i Google Now-grensesnittet.
Planen er imidlertid enda større åpenhet, ifølge Googles Aparna Chennapragada. Google vil tilby en API til andre tjenester som da vil gjøre det mulig for disse å koble seg opp mot Now.
Data fra konkurrerende applikasjoner vil automatisk prioriteres basert på hvordan man faktisk bruker appene, og dermed vil brukeren få opp den informasjonen som er relevant for vedkommende.
Chennapragada har også forklart litt rundt prosessen med hvordan man velger ut relevant informasjon for brukere. I utgangspunktet gjettet man seg frem til hva brukerne ville synes er viktig å vite, og deretter begynte Google å teste løsningen med et panel av brukere. Disse fikk tilgang til en app som spurte dem flere ganger daglig hva slags informasjon de ville hatt bruk for på det aktuelle tidspunktet.
Innsamlet data fra tusenvis av testere bidro til den opprinnelige utviklingen av Google Now.
Personlige erfaringer til utviklere tas også med i betraktningen, for eksempel tenkte Chennapragada at det hadde vært nyttig å få informasjon i Google Now om hvor lang tid det tar å stå i kø for attraksjonene i Disneyland. Dette er noe som nå blir jobbet med.
Over de neste månedene vil Google også jobbe med å integrere flere slike personlige variabler, der Googles forståelse av verden blandes med brukernes virkelighet.