Man skulle kanskje tro at markedet er mer enn fullt nok med musikktjenester og tilhørende apper. Derfor stusset vi litt da vi først fikk henvendelsen om Vibble, en norsk musikkapp som ble lansert globalt for iOS i september. Det må da være vanskelig å overleve i et marked hvor selv tunge aktører sliter med å få nok oppmerksomhet?
Men musikktjenester behøver ikke bare handle om strømming.
– Konsumet av musikk er veldig passivt. Vi ville skape et produkt for å gjøre det enklere å leke med musikken, innleder Erlend Hausken, kommunikasjons- og markedsansvarlig for Vibble i utgiverselskapet Soundio, i et intervju med digi.no.
Les også: Opera-gründer vil hjelpe. Satser millioner på nytt startup-fond
Som Instagram
– Den skulle gjøre det samme som Instagram gjorde med foto – enkelt, men godt nok for alle til å bruke. Det må være slik at brukerne får det til med en gang, sier han.
– Med dagens apper er det for vanskelig, for mye å sette seg inn i for brukerne, mener Dag Langfoss-Håland, daglig leder for selskapet.
Vibble er derfor en DJ-app som alle skal kunne bruke. Ifølge Langfoss-Håland er målgruppen mellom 13 og 26 år gamle, med undergrupperinger både nedover og oppover.
En typisk bruker kan være den som alltid har lyst til å fikse musikken på en eller annen fest, eller spinningsinstruktøren som vil lage sitt perfekte oppsett.
– Dette er en ganske guttetung bransje, men vi ser at også jenter tar i bruk appen, sier Langfoss-Håland.
– Vi ønsker å bryte opp denne kulturen litt og få flere folk på banen, legger Hausken til.
Med Vibble-appen kan brukeren gjøre som en DJ, legge sampler og overganger oppå musikken man hører på. Dette kan være musikk fra eget arkiv eller fra en strømmetjeneste, i første omgang SoundCloud og iTunes.
– Det en DJ gjør, er at han tar to låter og lager en overgang mellom disse. Disse overgangene kan ha ulike effekter. Det kan være klangting, delay, ekkoting, du kan gjøre ting med frekvensområder. Og dette krever jo en haug med kunnskap som vi vet at våre kjernebrukere ikke har, og ikke ønsker å kunne noe om heller, sier Hausken.
Les også: Stirr deg ikke blind på Silicon Valley
Overganger
Sentralt i Vibble er derfor det som kalles for en «multifader», som ifølge Hausken er en automatisert, men brukerstyrt overgang, som gjør at brukeren drar spaken («faderen») fram og tilbake.
– Basert på dette ligger det teknologi under der som gjør at du påvirker denne overgangen, sier Hausken. Inkludert i appen, som for øvrig er gratis, følger det åtte ulike overganger.
Selskapet har søkt om patent på multifaderen.
Gjennom appen ønsker Soundio å selge sampler, både ting selskapet selv lager og egne signatursampler som artister lager.
Leste du denne? Norske Kahoot! henter inn 83 millioner kroner – og får Microsoft på eiersiden
Nye inntekter
– Hele økosystemet leter hele tiden etter nye penger å tjene penger på. Slik vi har lagt det opp, vil hovedinntektskilden vår være på B2B-siden av dette, ikke ut mot konsument. Det handler om å la flest mulig få lov til å delta. Vi ønsker ikke at det skal bli nok et betalingsledd, på toppen av det forbrukerne allerede betaler for. Men man kan se Vibble som en «value added service» av det man allerede driver med, enten for et telekomselskap eller andre livstils-merkevarer som ønsker å ta en del av dette, forteller Hausken.
Han nevner også at mobilleverandører kan forhåndsinstallere appen for å henvende seg til det segmentet som vi når.
– Og så har du da merkevarer og artister som bare ønsker nye måter å fortelle historiene sine på. I dag er det lett å få distribusjon, men det er vanskelig å nå gjennom, sier han.
I løpet av vinteren skal det derfor lanseres en egen pakkebutikk for salg av samplepakker.
Også Android
Også en Android-app kan ventes, trolig tidlig i 2017. Hausken forteller at årsaken til at iOS-versjonen ble lansert først, var at det var mye lettere å jobbe med lydmotoren til denne plattformen. I forbindelse med Android skal det vært et «latencyproblem», men dette er nå løst, forteller Hausken.
I tillegg til Hausken og Langfoss-Håland, er broren til sistnevnte – produktsjef Pål Wagtskiold-Myran – blant gründerne. De to brødrene har jobbet mange år i musikk- og platebransjen, Wagtskiold-Myran blant annet som artist.
Hausken har på sin side bakgrunn fra Gambit og Opera Software.
På eiersiden finner man investeringsgruppene Business Angels Bergen (BAN Bergen) og Bergen Teknologioverføring (BTO). Sistnevnte har investert midler fra Innovasjon Norge.
Norske Appear.in: Vil bli like store som Snapchat
Emisjon og vekst
Langfoss-Håland forteller at selskapet er i ferd med å gjennomføre en emisjon som lukkes i begynnelsen av november.
– Dette gjør vi nå fordi vi skal ha videre vekst og for å nå de første målene som vi har satt oss, forteller han.
– I noen tilfeller er det helt greit å ha investorer som bare ønsker å dytte inn penger. Men likefullt er det verdifullt å ha investorer som er interessert og ønsker å bidra med kunnskap og nettverk og å være døråpner, sier Langfoss-Håland.
– Det er så få aktører som gjør det vi gjør på app-markedet, bare 4-5. Så vi jobber for å innta en posisjon, legger han til.
Kjerneteamet i selskapet består i alt av sju personer, men det søker flere utviklere. Ifølge Hausken er det spesielt vanskelig å få tak i utviklere med kunnskap om signalprosessering av lyd.
Vibble har allerede fått litt internasjonal oppmerksomhet. I forrige uke lå appen på andreplass på Apple-listen «New Apps We Love» i App Store. I begynnelsen av denne uken hadde den falt ned til femteplass.
Appen blir også trukket fram, sammen med 19 andre, i en artikkel om musikkapper som The Guardian publiserte for knapt to uker siden.
Leste du denne? Systemet har gjort suksess under norske filminnspillinger. Nå skal Hollywood overbevises