JUSS OG SAMFUNN

Hardere konkurranse om IT-kontraktene i Helse-Norge

Men et nytt direktorat skal også gi utviklerne bedre vilkår.

Det nye Direktoratet for e-helse skal sørge for at IT-leverandørene får skjerpet konkurranse.
Det nye Direktoratet for e-helse skal sørge for at IT-leverandørene får skjerpet konkurranse. Bilde: Colourbox
26. mai 2015 - 14:01

Etableringen av det nye Direktoratet for e-helse vil bety tøffere konkurranse for IT-leverandørene, varsler Helsedirektoratet.

Fra januar neste år skilles de digitale helseoppgavene ut i en egen virksomhet, og hensikten er å samkjøre IT-biten mellom 17.000 aktører i helsesektoren.

Det nye direktoratet skal ha ansvar for styring, utvikling og gjennomføring av nasjonale IT-prosjekt. I tillegg får det ansvar for forvaltning og utvikling av lover og forskrifter og IKT-standarder i helsesektoren.

Les også: Helse-IT kan få eget direktorat

Mangler kontroll

– Hovedmålet er å sørge for sterkere nasjonal styring av e-helsefeltet. På den måten skal vi bli bedre i stand til å gjennomføre landsomfattende satsinger, sier divisjonsdirektør for e-helse Christine Bergland i Helsedirektoratet.

Hun leder arbeidet med å stable det nye direktoratet på beina.

– Hva er utfordringen dere skal løse?

– Én problemstilling at helsesektoren er skrudd sammen av 17.000 aktører fordelt på fire regionale helseforetak og 428 kommuner. Pasienten beveger seg i et forløp som går fra fastlege til spesialisthelsetjeneste, og mellom disse aktørene oppstår mange av problemene, sier Bergland til digi.no.

Hun peker på at informasjonen ikke følger pasienten. Helsevesenet har rett og slett ikke god nok kontroll på ansvarsoverføring mellom aktørene.

– Derfor oppstår det spørsmål som "Har henvisningen kommet frem til pasienten?", illustrerer hun.

Les også: – Kan ikke fikse IT-krisen alene

Bedre sammen

Løsningen er å koordinere innsatsen på e-helse.

– Ved å satse på å gjøre ting felles - at alle har innsats på de samme områdene, vil vi løse en del av denne utfordringen. Det er jo ineffektivt å sitte med forskjellige løsninger, så vi ser for oss at det er bedre å slå seg sammen og anskaffe felles løsninger. I tillegg til bedre kommunikasjon mellom aktørene, kan det føre til bedre kvalitet og lavere kostnader på anskaffelsene, mener Bergland.

Assisterende helsedirektør Christine Bergland leder divisjon for e-helse som skilles ut som eget direktorat fra nyttår. <i>Bilde: Rebecca Ravneberg</i>
Assisterende helsedirektør Christine Bergland leder divisjon for e-helse som skilles ut som eget direktorat fra nyttår. Bilde: Rebecca Ravneberg

Ikke sjef

Direktoratet for e-helse skal ikke være sjefen som bestemmer. Aktørene sammen skal komme til enighet om satsingsområder og tilhørende anskaffelser.

Likevel kommer det nye direktoratet til å være faginstansen på anskaffelse og forvaltning av de store nasjonale IT-løsningene.

– Et helseforetak kan komme til oss med forslag til en løsning, som de da kan kjøre en pilot på for å se potensialet for en nasjonal løsning, forklarer direktøren.

Metoden er allerede tatt i bruk, blant annet på løsninger i tjenesteportalen helsenorge.no.

Blant annet jobber Helse Vest med en kommunikasjonsløsning for pasienter og spesialisthelsetjenesten.

– Nå skal de bli slutt på papirinnkalling i posten, til fordel for elektronisk dialog melom partene. Og i løpet av året skal vi ha på plass en tilsvarende dialogløsning for fastlegene, sier Bergland.

Så du denne? Nå skal Watson analysere helse

Mye av det samme

Dette får konsekvenser for IT-leverandørene.

Ifølge Bergland vil selskapene oppleve både tøffere konkurranse og større muligheter for å blir bedre på det man driver med.

Mange aktører bestiller mye av det samme hver for seg, men med små ulikheter. Dermed må leverandørene bruke ressurser på å tilpasse løsninger i stedet for å jobbe med det som kan gjøre systemene bedre.

Med den nye styringsmodellen vil det ideelt sett bli gjort felles bestillinger på et felles "spek". Det skal gi bedre forutsigbarhet for IT-leverandørene, slik at de får mulighet til å bruke tid og mannskaper på å utvikle bedre løsninger.

– Vi jobber allerede med å samle bestillerfunksjonene, sier Bergland. Så langt har det materialisert seg i "Nasjonalt utvalg for IT-prioritering i helse- og omsorgssektoren" (NUIT), som har vært i funksjon siden 2012.

Les også: Slik endrer mobilbruk hjernen din

Fordeler for de beste

Utfordringen blir tøffere konkurranse mellom IT-leverandørene.

Når det for eksempel er lagt spesifikasjoner for en løsning for fastlegene, vil det også bli satt av en total pott med penger til anskaffelse av løsningen.

Det betyr det fordeler for en leverandør som er god på det aktuelle området.

– De som ikke er så flinke i akkurat den delen av markedet, får større problemer, sier Bergland.

Verdt å lese: Professor Apple, møt forskningsassistenten; deg.

Ikke et Oslo-troll

Selv om det nye direktoratet skal sørge for at helsesektoren ikke spriker i alle retninger på det digitale feltet, er det ikke snakk om at pisk er hovedverktøyet.

– I all hovedsak skal vi bringe aktørene sammen. Vi skal ikke bli et troll i Oslo som styrer alt sammen, sier Christine Bergland.

E-helsedirektoratet skal ha sin egen direktør, og Bergland er åpen på at hun kommer til å søke den stillingen.

Les også: – Uber «stjal» robot-eksperter

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.