Har du nettopp blitt fortrolig med Scrum for å komme deg velberget gjennom IT-prosjektene?
Da er du ifølge ekspertene allerede i ferd med å bli utdatert på to områder:
Scrum er ikke lenger å anbefale.
Og prosjekter kan vise seg å skape trøbbel for at IT skal bli en integrert del av den daglige driften.
Les også: Lapper på veggen redder prosjektet
Radar med kort sikt
Bak disse vurderingene står tre såkalte "scientists" hos IT-selskapet Bekk - husets egne eksperter på trender og teknologier.
For tredje året på rad har de utarbeidet en analyse kalt Teknologiradar 2015 - en analyse og anbefalinger basert på dagens situasjon i IT-Norge.
– I realiteten er det et omfattende samarbeid mellom de fleste teknologene og prosjektlederne her i Oslo og i Trondheim, forklarer administrerende direktør Olav Folkestad.
De store internasjonale selskapene har sine vyer, som Accenture Technology Vision og Capgemini Technovision.
Som et alternativ jobber det helnorske selskapet med å etablere sin nasjonale versjon, og med et mål å være mer konkret.
Bibliotek
Et eksempel på en utvikling er overgangen fra rammeverk til bibliotek.
Et par tiår tilbake var førstnevnte "fasiten", men havnet senere på sidelinjen.
– Fordelen vi nå ser, er at bibliotekene gjør det enklere å endre funksjonalitet underveis. Skal du endre noe som bygger på et rammeverk, risikerer du i verste fall å måtte skrive om hele koden, sier Vegard Hartmann. Han utgjør scientist-laget bak Teknologiradaren sammen med Kristoffer Dyrkorn og Ole-Martin Mørk.
Les også: Avduket nytt C++-verktøy for Android
Gigantomani
Radaren fanger opp at du er nødt til å kunne gjøre endringer raskt og enkelt på deler av en løsning, for nå er det fleksibilitet og omstillingsevne som gjennomsyrer IT-prosessene.
– Vi ser fremdeles tegn til gigantomanien. Spesielt offentlig sektor føler seg ofte tvunget til store prosjekter, der alt skal gjennomføres i et omfattende løp, sier Folkestad.
Men stadig flere virksomheter spør etter mer lettbente løsninger, der nye funksjoner blir levert fortløpende i oppdragsperioden.
– For vi snakker vanligvis ikke om prosjektperioder, lenger. IT jobber i stedet tett og fortløpende med forretningssiden om hvilke løsninger som fungerer best for å dekke ulike behov, sier Kristoffer Dyrkorn.
Så du denne? Opera henter stjernedesigner
Mer spesialisering
Derfor er ikke lenger scrum en egnet metode.
Dette er også en type smidig metodikk, der leverandør og oppdragsgiver jobber tett med såkalte iterative leveranser - kortere småprosjekter i hovedprosjektet.
Ifølge Teknologiradaren er det nå viktigere å justere og forbedre kontinuerlig for å være i stand til å kunne sette nye funksjoner i produksjon.
Systemene bygges opp av mindre løsninger med hver sine funksjoner, men som fungerer sammen.
– Vi kaller dette funksjonell spesialisering, i motsetning til store standardløsninger som var laget for å passe til mange formål. Vår anbefaling er små team som fra første dag leverer noe som gir nytteverdi, fremfor store industrielle prosjekter som strekker seg over lang tid, sier Ole-Martin Mørk.
Her kan du selv klikke deg gjennom de ulike teknologiene og metodene som du bør holde deg unna eller sørge for å takle.
Avgjørende for konkurransen
Et konkret eksempel på en virksomhet med erfaring på de nye metodene, er Posten med sin digitale postkasse Digipost.
Bekk var leverandør, og de droppet tradisjonell prosjektmetode i utviklingen av digital postkasse.
– Ved å sette nye funksjoner i produksjon fortløpende, fikk vi raskt lansert nye minimumsfunksjoner. Det var avgjørende for at vi kunne komme på banen da vi oppdaget at konkurrenten E-boks etablerte seg i Norge, sier Martin Koksrud Bekkelund.
Han er direktør for produkt- og forretningsutvikling hos Posten Norge.
– Og vi kom i mål ved å levere et vellykket IT-prosjekt til staten på sikker digital postkasse og meldingsformidler, poengterer han.
Les også: Nå åpner digitalposten
Blås i visittkortet
Han legger ikke skjul på at arbeidsmetoden byr på utfordringer.
– Du kan ikke gå rett fra fossefallsmetode til denne formen for smidig metode. Lær deg scrum først. Og dette krever tett samspill mellom alle parter, sier Bekkelund til digi.no.
I praksis betyr det at både salg, forretningsutvikling, intern IT-stab og eksterne utviklerressurser jobber sammen som en enhet.
– Vi snakker om så tett samarbeid at det ikke spiller noen rolle om det står Digipost eller Bekk på visittkortene, illustrerer direktøren.
Les også: Skadd robot lærer seg å halte