Brikkegiganten Intel har etablert et fond med 100 millioner dollar, ca. 560 millioner norske kroner, som skal investere i teknologiselskaper som utvikler teknologi i bruk i biler. Hensikten bak er å sikre at selskapets produkter blir brukt i bilindustrien.
– Bilen er den ultimate mobile enheten. Innen 2014 vil bilindustrien bli blant de topp tre raskest voksende markedene for tilkoblede enheter og nett-innhold, sier Staci Palmer, Intels leder for bil-løsninger til Financial Times.
Intel har så langt ikke lykkes med å få det samme fotfestet innen mobile enheter som de har i PC-markedet, men håper at de vil klare å være i forkant hva gjelder bilmarkedet. Så langt har de inngått avtaler med flere viktige bilprodusenter, som for eksempel BMW og Toyota, for å få plassert sine løsninger i nye bilmodeller.
Ifølge Financial Times har de også etablert et utviklingssenter i Karlsruhe, Tyskland, som skal utvikle Intels produkter innenfor bilteknologi.
Fondet som selskapet har etablert skal putte penger i selskaper innenfor hardvare, programvare og tjenester rettet mot bilmarkedet. Blant teknologien Intel vil forsøke å fremheve er førerassistanse med bevegelsesgjenkjenning og stemmestyring.
Det er ikke første gang Intel satser på direkteinvesteringer i oppstartsbedrifter for å skaffe seg posisjoner i markedet. Sist gang var med Ultrabooks, svært tynne bærbare PC-er i konkurranse med Apples Macbook Air. Men det har ikke alltid vært like vellykket.
Intel investerte 1,6 milliarder dollar i det amerikanske teknologiselskapet Clearwire i den hensikt å promotere Wimax som en ny standard for mobilt bredbånd. Det var i stedet LTE som ble adoptert, og Intel har de siste årene ikke vært spesielt opptatt av å pushe Wimax i markedet.
Les også:
- [04.01.2013] Vil gjøre mobilen til et nøkkelknippe
- [23.02.2010] Intel: Nytt milliardfond forbeholdes USA