Statens vegvesen har laget et forslag til lov om intelligente transportsystemer (ITS).
Hensikten er å sørge for at samfunnet ikke ender opp med løsninger som ikke snakker sammen på tvers av transportformer, landegrenser og administrative grenser.
Trafikkstyring
Loven kommer som en følge av at Norge gjennom EØS følger EUs direktiv på området.
Her er ITS avgrenset til bruk av IKT i veisektoren og tar for seg infrastruktur, kjøretøy og brukere innenfor trafikkstyring og mobilitetsstyring.
Loven skal også sørge for at ITS-løsninger her kan kobles mot andre transportområder, som tog og skip.
Her er en smakebit på det store bildet.
Fremkommelighet
Hensikten med ITS er å påvirke atferd og forbedre transportløsninger og trafikkavvikling for å få bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet, miljø og tilgjengelighet.
I en pressemelding beskriver Samferdselsdepartementet følgende bruk:
Øke trafikksikkerheten, redusere trengselen på vegnettet, sikre bedre trafikkflyt, bidra til reduksjon av vegsektorens miljø- og klimapåvirkning, sikre kommunikasjon mellom kjøretøy og mellom kjøretøy og infrastruktur, samt reiseplanlegging basert på sanntidsdata.
Se video og les reportasjen om et større forsøk her til lands:
Høster 10.000 trafikkmeldinger i sekundet
Begrenset
ITS er et omfattende begrep, og lovforslaget begrenser seg til følgende områder:
- Bruk av vei-, veitrafikk- og reisedata
- Trafikk- og godsstyring
- Vei- og trafikksikkerhet
- Kjøretøys tilknytning til transportinfrastrukturen
Utveksling av data
I første omgang skal det vedtas en rammelov, mens detaljene som utvekslingsformater kommer senere i egne forskrifter.
EUs ITS-direktiv gir imidlertid en pekepinn.
Kommunikasjon mellom kjøretøy og sensorer lans veien bør foregå ved hjelp av RFID-løsninger.
Trafikkinformasjon om ulykker, veiarbeid og endringer i sikt og føreforhold skal utveksles i formatet Datex II.
Statens vegvesen har satt høringsfristen til 12. februar neste år.
Her kan du granske detaljene.