Statens vegvesen har laget et forslag til lov om intelligente transportsystemer (ITS).
Hensikten er å sørge for at samfunnet ikke ender opp med løsninger som ikke snakker sammen på tvers av transportformer, landegrenser og administrative grenser.
Trafikkstyring
_logo.svg.png)

Loven kommer som en følge av at Norge gjennom EØS følger EUs direktiv på området.
Her er ITS avgrenset til bruk av IKT i veisektoren og tar for seg infrastruktur, kjøretøy og brukere innenfor trafikkstyring og mobilitetsstyring.
Loven skal også sørge for at ITS-løsninger her kan kobles mot andre transportområder, som tog og skip.
Her er en smakebit på det store bildet.
Fremkommelighet
Hensikten med ITS er å påvirke atferd og forbedre transportløsninger og trafikkavvikling for å få bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet, miljø og tilgjengelighet.
I en pressemelding beskriver Samferdselsdepartementet følgende bruk:
Øke trafikksikkerheten, redusere trengselen på vegnettet, sikre bedre trafikkflyt, bidra til reduksjon av vegsektorens miljø- og klimapåvirkning, sikre kommunikasjon mellom kjøretøy og mellom kjøretøy og infrastruktur, samt reiseplanlegging basert på sanntidsdata.
Se video og les reportasjen om et større forsøk her til lands:
Høster 10.000 trafikkmeldinger i sekundet
Begrenset
ITS er et omfattende begrep, og lovforslaget begrenser seg til følgende områder:
- Bruk av vei-, veitrafikk- og reisedata
- Trafikk- og godsstyring
- Vei- og trafikksikkerhet
- Kjøretøys tilknytning til transportinfrastrukturen
Utveksling av data
I første omgang skal det vedtas en rammelov, mens detaljene som utvekslingsformater kommer senere i egne forskrifter.
EUs ITS-direktiv gir imidlertid en pekepinn.
Kommunikasjon mellom kjøretøy og sensorer lans veien bør foregå ved hjelp av RFID-løsninger.


Trafikkinformasjon om ulykker, veiarbeid og endringer i sikt og føreforhold skal utveksles i formatet Datex II.
Statens vegvesen har satt høringsfristen til 12. februar neste år.
Her kan du granske detaljene.