Selv om det var mange temaer som ble tatt opp i hovedtale under Microsoft Build-konferansen i går, var det ett tema som fikk ekstra mye oppmerksomhet, nemlig det Microsoft-sjef Satya Nadella kalte for Conversation as a Service (CaaS).
Microsoft kom allerede i påskeuken med en ikke helt vellykket forsmak på dette med chatboten Tay, som etter kort tid ble «terminert» på grunn av støtende og sårende twitringer. Noen eksempler finnes her. Microsoft har i ettertid beklaget det hele, som skal skyldes at et koordinert angrep mot en sårbarhet i Tay. Samtidig opplyser selskapet at det vil bruke denne erfaringen til forbedre Tay og etter hvert gjenopplive henne.
Utvidelse av Cortana
Erfaringen har helt klart ikke skremt Microsoft fra å satse på chatboter. Tvert imot er dette noe selskapet tilsynelatende satser helhjertet på. Ikke primært enkeltstående chatboter som Tay, men plattform og rammeverk som skal gjøre det relativt enkelt for utviklere å lage intelligente chatboter som kan integreres med eksisterende tjenester, via kanaler som SMS, e-post og lynmeldinger.
Nå vil noen kanskje si at chatboter ikke er noe nytt, og det er jo helt riktig. Den første var trolig ELIZA, som ble skapt allerede på midten av 1960-tallet. Senere har det kommet en mengde andre, som med varierende hell og hensikter har kunnet kommunisere med brukerne.
Det nye nå er at maskinlæring og kunstig intelligens har kommet så langt at chatbotene kan svare relativt fornuftig på mer enn et ganske begrenset sett med utsagn. Personlige, digitale assistenter som Siri og Cortana er eksempler på dette, og det er slik teknologi som danner grunnlaget for det nye satsningsområdet.
Rammeverk
Ifølge Nadella handler det om å la datamaskiner forstå samtalene, slik at de virkelig kan hjelpe oss med dagligdagse oppgaver, ved at våre opplevelser og muligheter utvides.
Det Microsoft nå skal levere, kalles for Cortana Intelligence Suite. I tillegg til kognitive tjenester og maskinlæring, består dette av et eget bot-rammeverk for «alle» kommunikasjonskanaler.
Rammeverket, Microsoft Bot Framework, er nå tilgjengelig i en forhåndsutgave. Dette skal gjøre det relativt enkelt å integrere eksisterende eller nye chatboter med kommunikasjonskanaler som Skype, Slack, Telegram, SMS eller e-post, på den ene siden, og Microsofts Cognitive Services på den andre siden.
Pizza
Under hovedtalen ble det blant annet demonstrert en chatbot for pizzabestilling. I utgangspunktet kan dette gjøres ganske enkelt, dersom man tvinger brukeren til å følge et fast bestillingsopplegg. Men hensikten med de nye chatbotene er at brukerne skal kunne kommunisere med dem omtrent som de ville ha gjort med en annen person.
En bestilling som denne bør derfor kunne håndteres:
«Jeg vil gjerne ha levert en stor pepperonipizza med rød saus til jobben min klokken 17. Ring meg på 12345678 når den ankommer.»
Dette forutsetter at teknologien først og fremst forstå norsk, og det er nok ikke gitt riktig ennå. Men chatboten må også kunne forstå hva de ulike delene av bestillingen innebærer, for eksempel at «jobben min» er leveringsadressen. Dersom arbeidsplassen til kunden ikke allerede er kjent for pizzaleverandøren, må denne innhentes, for eksempel ved å spørre kunden.
Pizza-boten som ble demonstrert har et integrert verktøy som pizzaleverandøren kan bruke til å trene opp boten ved å knytte de ulike ordene og uttrykkene i en bestilling til de viktigste egenskapene ved bestillingen, slik som antall, størrelse, fyll og leveringsinformasjon.
Det viktigste fra presentasjonen av bot-rammeverket kan sees i videoen nedenfor.
Skype
Microsoft-eide Skype har også et eget utviklerprogram i tilknytning til bot-satsingen til Microsoft. Det kalles for Skype Bots. I første omgang kan dette tas i bruk i forbindelse med tekstbaserte meldinger, men planen er å støtte både lyd- og videosamtaler også. Mer informasjon om hvordan dette kan tas i bruk, finnes her.
- Også på Build: Windows 10 får omfattende Linux-funksjonalitet