TRONDHEIM (digi.no): Kampen mellom kabel-tv og de rene betal-leverandørene kommer til å bre seg til mobilbransjen.
Det varsler Telenor Norges strategidirektør Snorre Cormeliussen.
OTT
Begrepet er «Over the top», innhold og tjenester levert over internett, uavhengig av hvem som sørger for det faste eller mobile bredbåndet.
Kjente OTT-aktører er Skype, Youtube og Netflix.
Spesielt Netflix skapte utfordringer for fiber-eier Telenor da film- og serietjenesten ble lansert med umiddelbar suksess i 2012. Den belastet kapasiteten uten forvarsel. I ettertid er partene blitt enige, uten at detaljene er gjort kjent.
Netflix på fjernkontrollen
Og i ettertid har kabel-tv-selskapene tatt opp konkurransen med funksjoner som å se tv på nettbrett og kunne spole tilbake programmer til begynnelsen.
Netflix har svart med å sertifisere utvalgte typer tv-er som egner seg best til tjenesten.
– Dette er en kamp om å gjøre det enklest mulig for brukerne. Årsaken til at Netflix godkjenner noen tv-er, er at selskapet vil gjøre tilgangen til strømmingstjenesten deres på TV enklere for brukerne. Kanskje ønsker de seg en egen knapp på fjernkontrollen hjemme i stua hos seerne, spekulerer strategidirektøren.
For her har leverandørene av lineær tv fremdeles et fortrinn: Det enklere å velge kanal og hente frem opptak enn å rigge seg til for å strømme.
Mangler en knapp
Og denne kampen om knappene kommer til å bre seg til mobilen.
– Neste oppgjør blir mellom mobilselskapene og OTT-aktørene, mener Corneliussen.
Han sikter til Skype tilsvarende tjenester som alternativer til den tradisjonelle mobilsamtalen.
– Vi bruker ikke Skype på mobilen så lett fordi det i utgangspunktet ikke er en knapp for det på skjermen, poengterer han.
Strategidirektøren serverte sine vurderinger under Teleforum i regi av Tekna og NTNU i Trondheim torsdag.
Mobilselskapenes fordel
I utgangspunktet kan enhver smarttelefon brukes til å snakke via Skype. Men da må brukeren først kjenne til tjenesten, søke den opp i app-butikken sin og laste den ned.
For å unngå ekstra kostnader, er brukeren avhengig av at den som ringes opp også har Skype installert.
Her har mobiloperatørene sin fordel i at ringeknappen ligger tilgjengelig.
Hvis en ren nettbasert kommunikasjonskanal som Skype får sin app ferdig installert som standard, har den større mulighet til å ta et jafs av mobiloperatørenes domene.
Må vinne
– Hva gjør Telenor for å møte denne utviklingen?
– Kvalitet og brukervennlighet vil være avgjørende for kundene. Så for oss er det viktig å utvikle taletjenesten videre slik at den forblir den mest relevante tjenesten for våre kunder, svarer strategidirektør Corneliussen.