Den stadig mer profilerte transport-tjenesten Uber har helt åpenbart tydelige planer for hvordan de vil vokse.
Det å utvikle egne karttjenester er tydeligvis en del av planen, og selskapet bekrefter nå at de har kjøpt en del av Bing-tjenesten fra Microsoft. Nyheten kommer samtidig som Microsoft snakker om hvordan de skal strømlinjeforme og fokusere sine mange prosjekter.
Nadella: Vi må ta noen vanskelige avgjørelser.
Oppkjøpet innebærer at Uber får med seg Bings kartdata, noe Microsoft skal slutte å samle inn. Uber får også med seg et datasenter, utstyr som kameraer, samt rundt 100 ingeniører som hittil har vært ansatt hos Microsoft.
Slutter å samle inn
Microsoft og Bing har tidligere brukt en del ressurser på å blant annet ta gatebilder, men i mye mindre omfattende grad enn Google. Bing-kartene omfatter også 3D-bilder, flyfoto og lignende, og dette er teknologier som Uber nå vil sitte på. Det er dermed ikke helt ulogisk å spekulere i at selskapet har ambisjoner om å videreutvikle kart-kompetansen sin. Per i dag bruker Uber ganske grunnleggende kartdata i appen sin, og muligheten til å bestille bil fra tjenesten er også bakt inn i Google Maps.
Microsoft forteller at Bing-kart ikke skal legges ned, men at de skal fra nå av lisensiere data fra andre kilder fremfor å samle dem inn selv.
Oppkjøpet skal heller ikke ha noe innvirkning på søketjenesten Bing.
Les også: Uber stjal robot-eksperter.
Uber hentet for kort tid siden inn en av de kloke hodene bak Google Maps, Brian McCendon, og selskapet skal også være interessert i å kjøpe Nokias Here Maps. De påpeker likevel at de ikke ønsker å sette i gang med et kommersielt kartprodukt, men heller videreutvikle sine kjernetjenester.