Samsung sliter fortsatt i smartmobilmarkedet. Det viser tall som IDC kom med i forrige uke. Tallene, som beskriver markedet i årets andre kvartal, viser at Samsungs markedsandel faller fra 24,8 til 21,7 prosent siden samme kvartal i fjor. Men verre for selskapet er det at også selve leveransene har gått ned med 2,3 prosent, mens det totale markedet har vokst med 11,6 prosent til 337,2 millioner enheter.
Nedgangen i Samsungs leveranser skyldes ifølge IDC til en viss grad begrenset tilgjengelighet på toppmodellene. Samtidig skal betydelige rabatter på eldre Galaxy-modeller ha ført til større etterspørsel etter disse.
Neste fra Samsung: – Vil fremskynde Note-lansering
Det er særlig tre aktører som gjorde det godt i forrige kvartal.
Apple økte leveransene av iPhone fra 35,2 til 47,5 millioner enheter, en vekst på 34,9 prosent. Dette skyldes delvis en fortsatt stor etterspørsel i Kina, men også dette markedet er ifølge IDC i ferd med å bli mettet og at det kreves nye modeller for å opprettholde salget. Markedsandelen har i perioden økt fra 11,7 til 14,1 prosent.
Kvartaltall: Apple solgte færre klokker enn ventet
Målt i prosent er det Huawei som vokser rasket. Selskapet har nå stukket av fra sine kinesiske konkurrenter og har nå en ganske klar tredjeplass i IDCs tabell. Med 48,1 prosent vekst i leveransene økes markedsandelen fra 6,7 til 8,9 prosent i perioden. Veksten skyldes godt salg både i hjemmemarkedet og i Europa. Huawei forsøker nå å få fotfeste også i USA – i første rekke med middels dyre modeller.
Bak Huawei følger kinesiske Xiaomi, som også vokser godt. Leveransene har økt med 29,4 prosent det siste året, noe som ført til at markedsandelen har gått opp fra 4,6 til 5,3 prosent. Selskapet har størst fotfeste i Kina, India og det sørøstlige Asia, men satser nå på å utvide til andre land, blant annet Brasil.
Lenovo kjøpte Motorola i fjor. Foreløpig er ser det ikke ut til at selskapet har greid å hente noe særlig gevinst ut av dette, for de samlede leveransene til de to selskapene har blitt redusert med 33,3 prosent siden andre kvartal i fjor. Det samlede selskapet ligger på femteplass på IDCs rangering, men selv med Motorola ombord taper Lenovo markedsandeler, fra 5,2 til 4,8 prosent det siste året.
Leste du denne? Her er dataene - mobilstatistikk for mai 2015
Hundrevis
Smartmobilmarkedet er for tiden svært mangfoldig. Ifølge IDC følger selskapet mer enn 200 ulike leverandører. 45,2 prosent av smartmobilen som ble levert i forrige kvartal, ble levert av en mindre leverandør. Dette inkluderer tidligere toppselskaper som Sony, HTC, LG og de Microsoft-eide restene av Nokias mobilvirksomhet, men også selskaper som spanske BQ, finske Jolla og en mengde små, kinesiske leverandører.
– Den generelle veksten i smartmobilmarkedet ble ikke bare drevet fram av flaggskipenheter fra Samsung, Apple og andre. Viktigere er overfloden av billige håndsett som fortsetter å drive leveransene i mange nøkkelmarkeder, sier Anthony Scarsella, forskningsleder ved IDCs Mobile Phone-team, i en pressemelding.
Store planer: Så raskt vokser Xiaomi
Det er etterspørselen etter billige enheter, ofte tilbudt av lokale leverandører, som har ført til at man i forrige kvartal registrerte de nest høyeste leveransene av smartmobiler noensinne.
– Etter hvert som leveransene av enklere mobiltelefoner fortsetter å falle, vil leverandørene fortsette å angripe både kommende og utviklede markeder med konkurransedyktige smartmobiler som både er godt utstyrt og har lav pris, mener Scarsella.
Ikke alle lykkes: Gir opp drømmen om billige smarttelefoner