Posten Norge bruker en IT-kontrakt med staten som springbrett for en ny tjeneste med elektronisk signering av dokumenter.
Etter et basketak mellom fire leverandører i en anbudskonkurranse, sikret Postens avdeling Digipost avtalen med Difi om en felles nasjonal løsning for e-signatur.
Les også: Digipost skal få e-signatur
Kulepenn
Som for å illustrere behovet for løsningen, brukte partene kulepenn under mandagens seremoni da kontrakten ble signert.
– Dette er en del av den statlige strategien med å digitalisere offentlig sektor. Her skal vi få en felles e-signatur for både stat og kommune og som vi håper blir den foretrukne løsningen, sier avdelingsdirektør Torgeir Strypet hos IT-direktoratet Difi.
Brukerne kan være Lånekassen, Husbanken eller en kommunes søknadsprosesser i byggesaker og barnehage. Løsningen blir en ny såkalt felleskomponent som offentlige digitale systemer skal bygge på.
Les denne: Gevinsten ryker for digital postkasse
Privat sektor
Posten tar sikte på at e-signatur skal bli det tredje benet i sin digitale satsing Digipost.
Fra før har virksomheten kontrakt med Difi på den digitale postkassen, samt meldingsformidleren.
– Og vi satser på at denne løsningen også kan bli nyttig for private aktører, som ved utleie av bolig eller privatsalg av bil, sier direktør Thomas Mathisen hos Digipost.
Les også: Microsoft skal selge norsk Biztalk-løsning globalt
Fikser flyten
Teknologien for å signere elektronisk finnes fra før. Her er Signicat valgt som underleverandør.
Oppdraget til Digipost går ut på å lage en løsning der innbyggere og næringsdrivende vil kan signere gyldig avtaler og kontrakter med offentlig sektor direkte via nett.
– Her skal vi sørge for hele flyten i signeringsprosessen og en mulighet for sikker langtidslagring av dokumentene, forklarer Mathisen.
Les denne: Jakten på IT-ekspertene er i gang
Løsningen
Kontrakten har tre elementer:
En teknisk løsning for å kunne signere dokumenter elektronisk hvor utgangspunktet er digitale tjenester på statlige eller kommunal nettsider.
En signeringsportal hvor for å signere dokumenter uavhengig av en fast digital tjeneste. Her kan brukeren få varsel på sms eller e-post og ledes til portalen.
I tillegg kan det bli aktuelt med en løsning for å starte signeringsprosessen fra de to digitale postkassene.
Sikker tilgang skal skje gjennom Id-porten.
Les også: Lavt kunnskapsnivå - Mangelfull opplæring - Svak sikkerhetskultur
Pengene
Utviklingsarbeidet skal etter planen pågå ut året før løsningene skal testes. Deretter skal e-signatur være tilgjengelig fra andre kvartal 2016.
Detaljene i forretningsmodellen er partene noe tilbakeholden med.
Det er imidlertid klart at hver virksomhet må betale en avgift for å få tilgang til tjenesten. Deretter er det en kostnad for hver signaturprosess.
– Våre inntekter vil avhenge av hvor omfattende bruken av løsningen blir, sir Digipost-sjefen.
Anslått verdi er på 8,5 millioner kroner over kontraktens fireårsperiode.
Les gjerne: Topp-politikerne lover å digitalisere, men folk flest gir blaffen
Stat kjøper av stat
– Hvor effektivt er det å benytte en annen statlig aktør til å levere en slik løsning?
– Her har vi hatt en anbudsprosess der Posten har vunnet frem som enhver annen profesjonell aktør, så dette virker trygt, mener avdelingsdirektør Strypet.
Så du denne? De fleste har ingen plan for digital postkasse