BEDRIFTSTEKNOLOGI

Konverterer Flash-annonser til HTML5

Google hjelper annonsører over i ny virkelighet.

Det er stadig sjeldnere nødvendig å bruke Flash for å lage webinnhold. Dette gjelder også annonser.
Det er stadig sjeldnere nødvendig å bruke Flash for å lage webinnhold. Dette gjelder også annonser. Bilde: digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
26. feb. 2015 - 07:58

Stadig mer av tiden vi bruker på weben, skjer med mobile enheter som ikke har støtte for Adobe Flash-basert innhold. Mange innholdsleverandører har innsett dette og tilbyr derfor innholdet som med webstandarder som HTML5, JavaScript og CSS.

Flash-blokkering

Ofte er det i dag annonser som utgjør det eneste Flash-baserte innholdet på dagens nettsteder. Men flere nettlesere blokkerer i dag – enten med innebygd funksjonalitet eller med et nettlesertillegg som brukeren har installert – avspilling av Flash-innhold. Dermed blir ikke annonsene vist.

I går kunngjorde Google at selskapets annonsevirksomhet har tatt i bruk et verktøy som automatisk konverterer Flash-baserte annonser til HTML5. Hensikten er å gjøre annonsene tilgjengelige også på enheter og i nettlesere som ikke støtter Flash.

Flash-annonser som lastes opp gjennom verktøy som AdWords og AdWords Editor, men også tredjepartsverktøy, vil i mange tilfeller automatisk konverteres til HTML5. Selve konverteringen gjøres med verktøyet Swiffy. Det er dog ikke alt Flash-innhold som lar seg konvertere, men dette kan testes av annonsekundene selv på Swiffy-nettstedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra