Etter å ha etterforsket Google i 20 måneder har amerikanske Federal Trade Commission (FTC) nå avsluttet sin prosess mot selskapet. Konklusjonen var at Google ikke har misbrukt sin dominerende posisjon i søkemarkedet.
Vil endre
Ifølge nyhetsbyrået Reuters har Google lovet å stoppe praksisen hvor de henter ut brukeranmeldelser og andre data fra konkurrenters nettjenester, og presenterer det på sine søkesider. De må også gi fra seg data til annonsører som vil la uavhengige evaluere effekten av annonsekampanjer.
De har også gått med på ikke å begjære salgsforbud på konkurrentenes produkter når de saksøker for brudd på standardessensielle patentrettigheter. Dette er særlig aktuelt innen smarttelefon-konfliktene Google, og datterselskapet Motorola Mobility, er innblandet i. Googles Android-partner, Samsung, har en lignende disputt med europeiske konkurransemyndigheter.
De samme europeiske myndighetene har en gjennomgang av Googles forretningspraksis i EU, som enda ikke er konkludert. Men mye tyder på at Google ikke har mye å frykte fra EU etter beslutningen i USA.
Press fra konkurrenter
Det var Microsoft og en rekke andre konkurrenter av Google som presset på for at amerikanske konkurransemyndigheter skulle etterforske søkegigantens forretningspraksis. Nå kan mye tyde på at Google unngikk en tilsvarende prosess Microsoft gjennomgikk på slutten av 90-tallet, nettopp ved å lære av programvaregigantens tabber.
Flere har beskyldt selskapet for å bruke søketjenesten sin til å presse ut konkurrenter til fordel for egne tjenester. Nå er FTC forberedt på reaksjoner.
Fant ikke bevis
På en pressekonferanse torsdag uttalte styreleder i FTC, Jon Leibowitz, at de forventet kritikk for ikke å gå videre med påstandene om «søke-skjevhet».
– Selv om folk vil at vi skal komme med en stor sak om søke-skjevhet, så er ikke faktaene der. Endringene Google har gått med på vil sikre at forbrukerne fortsetter å høste fruktene av konkurransen i markedet for nettjenester og for smarttelefoner, sa Leibowitz ifølge Reuters.
Lobbykampanje
Saken kunne ha utviklet seg til den samme bataljen som Microsoft hadde med amerikanske styresmakter om monopol-beskyldninger på 90-tallet. I stedet for å ignorere konkurransemyndighetene i Washington D.C. gikk Google offensivt til verks.
Ifølge nettavisen Politico har selskapet brukt rundt 25 millioner dollar, 140 millioner norske kroner, på lobbykampanjer.
Dette skal ha blitt brukt på å hyre innflytelsesrike republikanere og tidligere ansatte i reguleringsmyndigheter. De skal også ha hatt møter med mektige demokratiske senatorer som John Kerry for å tale sin sak.
– Dette var en årelang kampanje rettet inn på akkurat dette øyeblikket. De visste at ettersom selskapet vokste ville denne type spørsmål komme opp, sier Alan Davidson til Politico. Han er tidligere sjef for Googles kontor i Washington.
– Vi hadde fordelen av å se de som hadde kommet før oss, og så de tabbene de gjorde. Vi ville ikke gjøre de samme som de, sier Davidson med en klar hentydning til Microsoft.
Microsoft og amerikanske myndigheter barket sammen i en langvarig rettstrid som mange mente vingeklippet giganten, og banet vei for konkurrenter som eksempelvis Google.
Les også:
- [17.02.2014] Google har offentliggjort hele EU-avtalen
- [01.02.2013] Google med forliksforslag til EU
- [11.01.2013] Google får det tøffere i Brussel
- [07.01.2013] WinPhone ble nektet kart
- [27.12.2012] – Misbruker patentvåpen mot Apple
- [20.12.2012] Google ser ut til å slippe tiltale
- [28.12.2011] Google på nytt i reisetrøbbel
- [24.06.2011] USA gransker Google