IT-NORGE

Lager digital turguide i bilen - vant 100.000 kroner

Kjøring handler ikke bare om å komme seg fra A til B, mener skaperne.

Programvaren guider deg frem og oppdager når du nærmer deg landemerker. Deretter viser den bilder og historiske fakta leses opp.
Programvaren guider deg frem og oppdager når du nærmer deg landemerker. Deretter viser den bilder og historiske fakta leses opp.
22. jan. 2016 - 12:38

Torsdag kveld stakk den norske oppstarten Byway av med førstepremien - 100.000 kroner - i Møllergruppens Connected Car Challenge.

Konseptet går ut på å gi bilkjørere guidede turer gjennom ulike områder.

I pitchen sin brukte gründerne, Martin Jensen og Viral Shah, som begge jobber i Microsoft, Eidsvoll som eksempel.

Når sjåfører nærmer seg byen, får de opp et nytt skjermbilde på displayet i bilen, og en stemme spør om de vil starte "Bywayen" - som er begrepet de bruker på opplevelsen.

Installeres på mobilen

Dersom de kjører av, vil stemmen i bilen lese opp historie og fakta om området de befinner seg i, samtidig som den guider dem videre til neste stopp.

Se hvordan konseptet fungerer i videoen nederst i artikkelen.

Programvaren kjører på telefoner og vises gjennom Apples Carplay eller Androids Car-grensesnitt. Fra mobilen henter den informasjon om bilens posisjon og bevegelse.

Teknologien er kanskje spesielt interessant for kommuner som har en stor grad av gjennomkjøring, og som ønsker at flere stanser innom.

Connected Car challenge

Konkurransen er en ny satsing fra Møllergruppen, som retter seg mot bedrifter i oppstartsfasen.

Av totalt 20 påmeldte fikk 10 selskaper pitche ideene sine til en jury bestående av personer fra Møllergruppen, Startuplabs og Teknisk Ukeblad. Vinneren får 100.000 kroner.

Byway

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.