Til tross for generelt dalende PC-salg vokser Lenovo merkbart i Norge. Basert på selskapets nyeste tall (som omfatter både fjerde kvartal 2014 og hele fjoråret) har den kinesiske produsenten nå for første gang blitt nummer en i Norge. Markedsandelen er nå på 26,3 prosent.
Samtidig skryter selskapet av at de er nummer en i forbrukermarkedet, med en markedsandel på 20,1 prosent, mens i det kommersielle markedet er deres markedsandel på 31 prosent.
Les også: Lenovo skal droppe crapware.
– Dette har jeg drømt om siden jeg begynte i Lenovo i 2005, skriver Lenovos norske sjef Anders Lersveen, i en pressemelding.
På verdensbasis er årsresultatene til Lenovo også gode, med en rekordhøy omsetning på 46,3 milliarder dollar, og en økning på 20 prosent sammenlignet med forrige år. Omsetningen i siste kvartal var på 11,3 milliarder dollar.
Som PC-leverandør har selskapet en sterk posisjon i Europa, og er nummer en på markedet i 17 land i EMEA-territoriet (som også omfatter Midt-Østen og Afrika).
De gode norske resultatene har ligget i kortene en stund.
Solide mobiltall
Det er ikke bare datamaskiner som er et lyspunkt hos selskapet. Etter deres oppkjøp av Motorola har de blitt en betydelig aktør i smartmobil-markedet, og er nå verdens tredje største produsent av telefoner. I løpet av de første tre månedene av 2015 har Lenovo solgt 18,7 millioner mobiler, og 7,8 millioner av disse er brandet med Motorola-navnet.
Over det siste året har Lenovo totalt solgt 76 millioner mobiler, først og fremst i Kina, men deres tilstedeværelse øker også i andre territorier. De fullstendige resultatene kan leses her.