Minst én stor og flere små, europeiske mobiloperatører vurderer å ta i bruk verktøy som blokkerer overføringen av nettannonser via operatørenes mobilnett. Dette skriver Financial Times.
Les også: – Artiklene laster inn ti ganger raskere
Israelsk teknologi
Det er leverandøren av teknologien, israelske Shine, som opplyser dette. Selskapets programvare hindrer ifølge Financial Times at de fleste typer annonser lastes i websider og apper. Teknologien skal derimot ikke påvirke annonser integrert i feeder som Facebooks og Twitters.
I første omgang ventes det at løsningen vil bli tilbudt av mobiloperatørene som en valgfri tjeneste til mobilkundene, men i alle fall ett stor mobilselskapet vurderer å gjøre tjenesten obligatorisk for alle kunder.
– Titalls millioner mobilabonnenter globalt vil kunne velge annonseblokkering innen utgangen av året, sier Roi Carthy, markedsdirektør hos Shine, til Financial Times.
– Dersom dette skaleres opp, kan det få en katastrofal innvirkning på nettannonsebransjen, sier han.
AP: Foreslår norsk Facebook- og Google-skatt
Nettnøytralitet
En slik blokkering vil være et brudd på nettnøytraliteten, som innebærer at alt innhold som flyter gjennom nettene må behandles likt.
Ifølge Financial Times er mange mobiloperatører frustrerte over at de mange innholdstjenester tjener store penger på å bruke deres høyhastighetsnettverk, uten å investere i infrastrukturen.
En blokkering av annonsene vil kunne få innholdsleverandørene til å komme til forhandlingsbordet.
Cxense: Nå kommer 3D-annonsene
Gjengjeldelse
Men de risikerer samtidig at Google og andre nettjenester svarer og nekter å levere tjenester til kundene av disse mobiloperatørene, dersom annonsene sperres.
Det er ikke gitt at kundene til mobiloperatørene vil ha særlig forståelse for at deres tilgang til populære, annonsefinansierte tjenester fra Google og andre blokkeres fordi mobiloperatøren kundene har valgt, ønsker større inntekter.
Financial Times nevner dessuten et tilfelle i 2013 hvor en fransk mobiloperatør innførte blokade av nettannonser, grep myndighetene inn og stoppet det hele etter en uke.
Les også: Også Bing belønner mobilvennlige sider
Ute av kontroll
Carthy i Shine mener på sin side at det å stoppe påtrengende annonser er en forbrukerrettighet.
– Nettannonsering er ute av kontroll og forurenser brukeropplevelsen, sier han til Financial Times.
Carthy legger til at popup-annonser, videoavspilling som starter automatisk, samt annen form for digital annonsering kan bruke mellom 10 og 50 prosent av datamengden som er inkludert i mobilabonnementet til mange.
Shine har ikke oppgitt hvilke mobiloperatører som er kunder av selskapet.
Bakgrunn: Google kaster ut Adblock