Den kinesiske mobilleverandøren Huawei opplever en formidabel vekst for tiden, til tross for at markedet for mobiler totalt ikke har gått nevneverdig fremover det siste kvartalet. Dette kommer frem av tallene til Strategy Analytics.
I løpet av andre kvartal 2015 har det blitt levert 435 millioner mobiler globalt, skriver analyseselskapet, noe som er en vekst på to prosent sammenlignet med året før.
Smarttelefoner utgjorde 8 av 10 av disse. Veksten på to prosent er den laveste på to år, og skyldes lav etterspørsel i USA, Europa og Kina, skriver selskapet.
Les også: Huawei fosser fram
Til tross for tregt marked er det ett selskap som gjorde det særdeles godt i andre kvartal 2015, og det er Huawei. Rapporten til Strategy Analytics påpeker at Huawei vokser raskt i alle verdens regioner, og at selskapet solgte 30,6 millioner enheter i løpet av kvartalet. Det innebærer at de nå har syv prosent av det globale markedet, og havner på tredjeplassen etter Samsung og Apple.
Samsung troner fortsatt
Samsung er fortsatt verdens største leverandør av mobiler med 20,5 prosent av markedet, mens Apple har nesten 11 prosent.
Ifølge tallene kan det se ut til at veksten til Huawei har gått på bekostning til Microsoft, som nå har falt til fjerdeplassen. Med Microsoft mener man altså det som en gang i tiden var Nokias mobilavdeling, og som fremdeles har hatt en sterk posisjon de siste årene, ikke minst i markedet for rimelige telefoner.
Les mer: Så raskt vokser Xiaomi
I løpet av andre kvartal 2015 solgte Microsoft 27,8 millioner mobiler, og har dermed 6,4 prosent av markedet. For ett år siden hadde selskapet nesten 12 prosent.
Kinesiske Xiaomi, som også har opplevd en eventyrlig vekst de siste årene, er trygt plassert på femteplassen, med 4,6 prosent av markedet, konkluderer rapporten.