IBM bekreftet i dag en ny tjeneste under deres etter hvert stadig mer omfattende Watson-paraply.
Watson Tone Analyzer skal kunne gå gjennom tekst og forhåpentligvis forstå ikke bare selve ordene, mens også hvilke emosjoner forfatteren prøver å formidle.
Følelsesaspektet
Tjenesten består av tre elementer. Det første tar for seg den emosjonelle tonen, der Watson skal kunne tolke ut fra teksten at vedkommende forsøker å utrykke glede, sinne eller negative følelser som frykt og skyldfølelse. For mennesker kommer det selvsagt naturlig å kunne tolke slikt ut fra det skrevne ord, men nå skal maskinene komme etter.
Les også: Watson lærer seg japansk.
Det andre elementet er den sosiale tonen, der Watson skal skjønne forfatterens åpenhet for nye erfaringer, tendenser til å være forståelsesfull og samarbeidsvillig mot andre, samt det å kunne oppføre seg på en organisert og gjennomtenkt måte.
Til slutt skal Watson kunne tolke skrivestilen for å forstå hvor analytisk og selvsikker forfatteren er i forhold til den vedkommende skriver om.
Man kan teste Tone Analyzer selv ved å skrive inn tekst i et felt. Deretter får man tilbakemelding om hvilke ord som for eksempel kan erstattes med synonymer for å gjøre teksten mer sympatisk. IBM mener at det kan være nyttig for markedsføring, PR, kommunikasjon mellom ansatte eller forretningspartnere og lignende. Det er definitivt interessant å kunne kjøre en «følelsesjekk» på en tekst i tillegg til stavekontrollen.
Les også: Kaffekjede hyrer inn Watson.
Watson klarer imidlertid ikke å skjønne humor eller sarkasme (ikke alle levende mennesker klarer det heller), men det er uansett et artig eksperiment i hvordan analyser og maskinlæring kan brukes i stadig flere områder av livene våre.