BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nå kommer 3D-annonsene

Mer oppsiktsvekkende og mindre forstyrrende, lover norske Cxense.

Om det ikke akkurat blir helt slik, så kan det nye annonseformatet fra Cxense gi en viss 3D-opplevelse av produktene det annonseres for.
Om det ikke akkurat blir helt slik, så kan det nye annonseformatet fra Cxense gi en viss 3D-opplevelse av produktene det annonseres for. Bilde: Cxense
14. nov. 2014 - 06:54

En utfordring med nettannonser er å finne den riktige balansen. Er annonsene for dempet, vil mange ikke legge merke til dem. Studier viser at mange ikke engang har hatt øynene rettet mot annonsene på en side. Dette kalles i blant for «banner blindness».

Alternativet er annonser som oppleves som så støyende, visuelt eller til og med lyd, at nettleserbrukerne installerer løsninger som sørger for at annonser, både de «usynlige» og de støyende, blokkeres.

Dette er et problem både for annonsører og nettstedene som er finansiert av nettopp nettannonser.

Denne uken presenterte norske Cxense det selskapet mener er et helt nytt annonseformat som virkelig skal kunne bli lagt merke til av leserne, uten å ødelegge brukeropplevelsen med for eksempel blinking eller lyd. Det dreier seg en form for 3D-animasjoner som gjør det mulig for produkter og bilder å rotere og kommet «ut av skjermen», uten å bruke kreve store ressurser fra nettleser og maskinvare.

3D-annonsene til Cxense, som du kan se et eksempel på nedenfor, tar i bruk en teknikk som på noen måter minner om «parallax scrolling», noe som egentlig vil si at bakgrunnsbildet beveges langsommere enn forgrunnsbildet når websiden rulles oppover eller nedover. Dette for å skape en følelse av dybde. Det er mange nettsteder som bruker varianter av dette. Dybdefølelsen er også til stede i annonseløsningen til Cxense, men teknikken som brukes er ikke helt den samme.

I 3D-annonsene bruker man en rekke bilder av det samme objektet, hvor bildene viser objektet fra ulike vikling. Ved å tilpasse hvilket bilde som vises til bevegelsen av siden, oppnår man 3D-effekten.








– Målet vårt med denne typen annonser er å få noe bevegelse i sidesynet, slik at man trekker blikket mot annonsen, uten at annonsen tar over hele siden eller er forstyrrende på en annen måte, forteller sjefsarkitekt i Cxense, Stein Danielsen, til digi.no. Annonsen holder seg i ro så lenge siden ikke beveges.

Stein Danielsen i Cxense forklarer hvordan den nye 3D-annonsen er laget. <i>Bilde: Cxense</i>
Stein Danielsen i Cxense forklarer hvordan den nye 3D-annonsen er laget. Bilde: Cxense














Slik lages den




n undersøkelse



Les også:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.