I juli i år kunngjorde Microsoft sentralt at 7800 stillinger vil forsvinne fra selskapet, i stor grad i avdelingen som lager mobiltelefoner. I Norge, derimot, investeres det. Børge Hansen, direktør for løsningssalg i Microsoft Norge, forteller til digi.no at hans avdeling skal utvides med 25 ansatte.
Hansen sier at Microsoft Norge egentlig er mitt inne i en treårsperiode hvor planen er å gjøre ting annerledes, blant annet for å skape flere arbeidsplasser. Strategiendringene til Microsoft sentralt har kommet i tillegg.
Les også: Microsoft sier opp 7.800
Kundedrevet
– I bransjen er det mange som må skjære inn, mens vi får lov til å investere – på de områdene som kundene ber oss om å investere i, sier Hansen. Dette gjelder primært innen det Hansen kaller for de nye tjenestene, som nettsky, mobilitet og dataanalyse.
Det er i første rekke folk med kompetanse innen dataanalyse, mobilitet og nettsky Hansen nå søker – både forretningsutviklere og arkitekter.
– Kunder ber om hjelp til strategier for sikkerhet, infrastruktur og mobilitet. Vi ansetter også folk som kan understøtte salget av enheter, sier Hansen.
Den store forskjellen i Microsoft nå og tidligere, er det nå har blitt greit for selskapet å samarbeide med kunder som har valgt en annen plattform enn Windows.
Framskritt: Endelig har Mac fått en skikkelig Office-versjon
Litt kulere
– Selv om vi gjerne selger kundene våre egne enheter, er det plutselig blitt stuerent å arbeide med kunder som har kjøpt en masse iPads, for å bruke Microsoft Office på disse. Vi føler oss litt kulere fordi vi kan snakke med andre partnere og kan hjelpe til i prosjekter med en helt annen rekkevidde enn tidligere, sier Hansen.
Som eksempler på dette nevner han Salesforce, som i utgangspunktet er en konkurrent til Microsoft, men nå også Office 365-partner.
– Det er også spennende med Linux i skyen. Det gjør at vi tiltrekker oss folk uten den typiske Microsoft-profilen, noe som gir oss mer relevans ut til kunden. Det er ikke lenger utenkelig for et selskap som Opera Software å ta kontakt med Microsoft, noe som er veldig gøy å se. Dessuten kan vi nå samarbeide med helt andre oppstartsselskaper enn tidligere.
Sammenlignet med de store konkurrentene Apple og Google, mener Hansen at Microsoft nå har en tilstedeværelse som er helt unik-
– Apple har sin «walled garden», mens Google er mest opptatt av Android og web. Vi skal være der kundene er.
Brukes av skremmende mange: Nå støttes ikke Windows Server 2003 lenger
Krevende jobbsøkere
Selv om Microsoft Norge kommer godt ut på undersøkelser over hvor blant annet ingeniører ønsker å jobbe, tror ikke Hansen at det bare er å knipse for å fylle de 25 stillingene, selv om også mange fra utlandet søker på stillinger i Microsoft Norge.
– Vi frir til folk som har vært hos selskaper som Redpill og SAS, og vi trenger dem nå. Det er kanskje mange av disse som ikke har tenkt på Microsoft som en potensiell arbeidsgiver, sier Hansen, og innrømmer at enkelte nok ikke har fått med seg eller er mistroiske til de nye strategiene til selskapet.
– Der har vi nok en jobb å gjøre, sier han.
– Ellers er det gøy med arbeidstakere som setter krav til oss, slik at vi kan gi dem de rette mulighetene.
Microsoft Norge: Før solgte de lisenser. Nå har de en helt annen melkeku i tankene
Arbeidsmiljø
– Jeg tror vi er flinke til å få folk til å trives godt. Vi har gode karriereplaner, enten man ønsker å bli leder eller dyktigere i det man allerede gjør, sier Hansen.
Selv om lønn er en viktig motivasjonsfaktor, mener Hansen at det kanskje mest spennende er å komme ut til kundene, hvor man møtes med åpen dør første gang man kommer, men må overbevise for å få komme tilbake.
Hansen nevner også månedlige medarbeidersamtaler.
– De ansatte får mye oppfølging, for å sikre at folk har det bra, gjør det de skal og får den hjelpen de trenger. Folk føler seg sett og får mye faglig påfyll, avslutter Hansen.
Senter i Brussel: Microsoft åpner for EU-innsyn i kode