Norge er avhengig av et velfungerende NAV som både er smart på innsiden og enkel på utsiden. Derfor har Norge som nasjon ikke råd til at digitaliseringen av NAV mislykkes. Samtidig er det viktig å ha i bakhodet at NAV er et enormt maskineri som forvalter enorme ressurser på vegne av samfunnet. Hvert minutt går tusenvis av norske skattekroner ut av NAV-systemet.
Avhengig av suksess
Digitalisering i NAV handler ikke bare om NAV, men om vellykket digitalisering i hele samfunnet. NAV er en av flere viktige brikker i denne digitaliseringen. Overgangen til et digitalisert samfunn vil vare i flere år, og suksess i alle trinn er nødvendig for å lykkes. Utgangspunktet for all offentlig digitalisering må derfor være å skape gode brukeropplevelser og sikre robuste bakenforliggende systemer som gjør det mulig å samhandle på tvers. Først da kan vi lykkes med automatiserte og personifiserte løsninger.
NAVs nye rammeavtale er på 1,8 milliarder kroner, der en stor andel skal brukes på organisasjonsutvikling, en langt mindre på teknologiutvikling, og en enda mindre på drift og strategi. Det er altså fortsatt nødvendig med rammeavtaler i et slikt omfang. Når det er sagt handler vellykket digitalisering ikke utelukkende om teknologifokuserte prosjekter. Snarere handler dette vel så mye om organisasjonsutvikling. Her har NAV både et stort mulighetsrom og et enormt ansvar. Skal NAV lykkes må ansatte, ledelse og IKT-næringen dra dette sammen. Samtidig må vi våge å ha et klima i Norge for å lære av feil slik at de ikke gjentas, i tillegg til å løfte frem og lære av de vellykkede digitaliseringsprosjektene.
Bakgrunn: – Alt Nav har gjort har vært fiasko