Det var en endring i programvaren som førte til at DNBs betalingsapp Vipps sluttet å fungere i flere dager.
Endringen ble gjort av Nets, som leverer betalingsløsninger til bankene.
– Årsaken var at Nets hadde gjort en endring som inneholdt feil og som fikk konsekvenser for stabiliteten i Vipps. Denne endringen ble ikke varslet til oss, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB.
Slike endringer blir normalt varslet, og det var en del av grunnen til at det tok så lang tid å rette opp i problemene, forklarer han. DNB begynte rett og slett å lete feil sted.
– Vi klarte ikke å isolere hvor feilen hadde skjedd. Men med én gang Nets endret tilbake, fungerte alt som det skulle, sier Dalsbø.
- Les også: Vipps nå også til bedrifter
Beklagelig
Nets beklager feilen.
– Når sånne ting skjer, er det beklagelig både overfor DNB og ikke minst de kundene som berøres, sier pressesjef Stein-Arne Tjore i Nets i Norge.
Han forklarer at det ble avdekket et manglende informasjonselement i et grensesnitt som ligger mellom Nets og DNB. Dette grensesnittet brukes når kunder legger inn nye kortopplysninger i Vipps.
– Feilen kom som følge av en rutinemessig endring hos oss, sier Tjore, som bekrefter at endringen ikke ble varslet til DNB.
– Grunnen er at dette er en tjeneste som vi gjør en rekke mindre endringer på med jevne mellomrom. Disse endringene skal normalt ikke påvirke produksjonen eller føre til noen nedetid, sier han.
- Flere utfordringer: Granskes for rovdrift på innleide IT-konsulenter
Skal unngå repetisjon
Nets forsøker fortsatt å komme til bunns i hva som gikk galt. Selskapet lover å gjøre sitt for at slike feil ikke skjer igjen.
Vipps hadde problemer i to og et halvt døgn før DNB til slutt kunne friskmelde appen lørdag.
DNB lanserte Vipps i mai 2015.
Appen lar brukerne sende penger fra et registrert kredittkort ved å bruke mottakerens telefonnummer. Siden har det også blitt mulig å betale for varer og tjenester med appen. Ifølge DNB har 1,9 millioner nordmenn lastet ned appen. (©NTB)