ANALYSER

Nordmenn er storforbrukere av strømming på mobilen

Ericsson har tatt pulsen på det norske markedet.

Strømming av både video og musikk på mobilen er svært utbredt i Norge.
Strømming av både video og musikk på mobilen er svært utbredt i Norge. Bilde: Roy Rossovich
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
6. jan. 2016 - 10:47

Det kommer ikke som noen stor overraskelse av smartmobilbrukere i Norge gladelig bruker mobilen også til å se video. Men nå har Ericsson ConsumerLab utført en undersøkelse som kan fortelle litt mer om hvor utbredt dette faktisk er.

Undersøkelsen er basert på intervjuer med 1700 nordmenn i alderen 15 til 70 år. Ikke overraskende er det de yngste som bruker strømming mest. Men også eldre brukere har tatt i bruk disse mulighetene.

– Undersøkelsen bekrefter at mobilen er blitt et viktig underholdningsverktøy for nordmenn flest – ikke minst for strømming av nettinnhold. Selv om de yngre er langt mer aktive enn de eldre er ikke dette noe rent ungdomsfenomen. Mellom 30 og 50 prosent av mobilbrukerne i aldersgruppene mellom 50 og 70 år bruker fra tid til annen de ulike strømmetjenestene, sier Aksel Aanensen, administrerende direktør i Ericsson i Norge, i en pressemelding.

Video

Bruken av tjenester som YouTube på mobilen er svært høy blant brukerne i aldersgruppen 15 til 17 år. Nesten 40 prosent bruker mer enn én time hver dag, eller sju timer i uken, på å se videosnutter på mobilen. Inkluderer man hele utvalget, oppgir 22 prosent at de daglig ser videosnutter på mobilen. Det er likevel én av fire som oppgir at de aldri gjør dette.

Selv om moderne smartmobiler ofte har ganske stor og høyoppløst skjerm, skulle man kanskje tro at opplevelsen av å se film eller tv-serier på en smartmobil i de mange tilfeller vil føles ganske redusert. Men over halvparten at utvalget forteller at de i blant ser på film eller tv-serier på mobilen.

15 prosent oppgir at de gjør dette daglig.

Musikk

Mange bruker også musikkstrømmetjenester på mobilen. Det tilbys en rekke slike tjenester i Norge og de er i mindre grad enn video påvirket av mobilenes begrensede skjermstørrelse.

Hele 84 prosent i aldersgruppen 15 til 17 år oppgir at de strømmer musikk på mobilen hver eneste dag. Tar man med resten av utvalget, faller andelen til 23 prosent. Men over 60 prosent sier at de i blant strømmer musikk på mobilen.

Ansikt til ansikt

Mange utfører også videosamtaler med mobilen. Omtrent halvparten oppgir at de gjør det fra tid til annen, mens 11 prosent gjør det daglig. Blant de yngste er andelen som gjør dette hver dag på omtrent 20 prosent.

Ifølge Ericsson ConsumerLab er det dobbelt så mange menn som kvinner som daglig har videosamtaler.

Blant de intervjuede oppgir 48 prosent at de bruker en Android-mobil, mens 39 prosent bruker en iPhone. Rundt 10 prosent har oppgitt at de ikke bruker smartmobil. Hva de resterende bruker, er ikke oppgitt av Ericsson ConsumerLab.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra