For et par år tilbake kjøpte IBM Softlayer, et selskap som har spesialisert seg på nettskyløsninger som er pålitelige, raske, og som driftes fra datasentraler verden over. Dette sørger for høy ytelse uansett hvor man befinner seg. Softlayer hadde allerede ved oppkjøp flere betydningsfulle kunder, og utgjør nå en essensiell del av IBMs nettsky-satsning.
Les også: IBM kjøper global nettsky.
Nå skal også norske kunder få være med. IBM har nemlig startet en lokal «spinoff» med spisskompetanse på Softlayer og nettskytjenester, og planen er å utfordre etablerte leverandører som Microsoft og Amazon.
Selskapet heter Cloudwalker, og digi.no tok en prat med daglig leder Paul A. Killie, som har lang fartstid hos IBM, og som har spesialisert seg på nettsky de siste årene. Vi spør først om hvordan Cloudwalker-prosjektet kom i gang hos IBM:
- Rent formelt har jeg permisjon i to år for å gjøre dette, forteller Killie om sin rolle i selskapet. Vi er et eksperiment på kanalbygging hos IBM. Vi prøver forskjellige ting, og det er en ny måte å knytte kontakter på.
- Vi (IBM, journ. anm.) erkjente at det å bygge cloud-teknologi handler om mer enn det å bygge teknologi. Det handler om å bygge en verdikjede og en prosess. Det var lettere å kjøpe et selskap fra utsiden enn å bygge det internt hos IBM. Man gjorde sine forsøk, og teknologisk sett fungerte det greit, men det skal så mye mer til å bygge et økosystem. Da kjøpte man Softlayer i 2013, og IBM har brukt det til å være en «deployment»-plattform for sin strategi. Det IBM har gjort var å kjøpe Softlayer som infrastruktur for sin cloud-satsning, så har de investert tungt i denne infrastrukturen. De brukte 10 milliarder kroner på å utvide med ti datasentre i løpet av 2014, så har de en strategi for å fortsette den utviklingen i 2015, slik at man bygger cirka 15 datasentre til. Målet er rundt 40 datasentre innen utgangen av året.
Bruker egne teknologier
Nettskytjenestene til IBM har to elementer: Softlayer og Bluemix. Killie spesifiserer at de to er adskilt - Softlayer er «infrastructure as a service», og er den eneste som er rent der. IBMs strategi er at iaas er Softlayer, ferdig med det. Bluemix er der applikasjonsplattformen ligger og det er der verktøyene for å lage applikasjonene befinner seg. Hos mange av konkurrentene er de to plattformene koblet sammen, til forskjell fra løsningen som IBM har valgt.
Hva er fordelen med å ha det adskilt?
- Fordelen er at du får mye renere kontroll på instansene dine. Hvis du er et selskap som ønsker hybridstrategi, og ønsker å bygge datarommet sitt inne i skyen, kan man gå til Softlayer og kan bestille tre typer instanser: Compute-instanser, lagringskapasitet og nettverk. Nettverk er veldig viktig. Softlayer er ett datasenter som finnes på 28 ulike lokasjoner, pleier jeg å si til kunder, sier Killie.
- Det er to måter man kan administrere datarommet sitt på, det ene er gjennom en portal, der man kan fordele ressurser, overvåking, se hva som skjer, den andre er å gjøre det gjennom APIer, og Softlayer har et veldig rik API med cirka 300 funksjoner og 3000 kall, som gjør at man har full tilgang til verktøyet. Man kan styre det akkurat som man måtte ønske. Ønsker man å bygge en «hybridcloud», kan man styre også datasentrene ute på den samme måte som du styrer ditt eget datarom.
Les også: IBMs veddemål.
- Men Softlayer er altså ikke en plattform. Skal du ha plattformtjenester fra IBM, så skal du gjøre det i Bluemix. Softlayer er infrastruktur, presiserer Killie.
Hvor kommer Cloudwalker inn i bildet?
- Vi er en partner av IBM som ble etablert for å bringe Softlayer til markedet i Norge, vi er en kompetansepool som har skaffet oss ganske mye erfaring med å bygge løsninger, vi vet hvordan man løser arkitektoniske utfordringer, hvilke verktøykasser man trenger og hvordan man bruker disse verktøykassene.
- Den andre tingen vi jobber med er å bygge løsninger, fordi Softlayer er genialt til bygge løsninger. Hvis du ønsker å bygge plattformløsninger å bringe til markedet, bygge «saas»-løsninger, så er Softlayer en verktøykasse for deg. Vi har også laget en fildelingstjeneste, for å dele informasjon både internt og eksternt. Denne kan vi skru på på veldig mange måter. Vi kan også bygge de sikkerhetsløsningene man måtte ønske.
Du kalte tidligere Cloudwalker for en pilot, har det en tidsbegrensning? Hvorfor kjøre det på egne bein?
- Jo, fordi IBM er et enterprise-selskap. IBM har ikke en egen markedsreach i SMB-markedet (små og mellomstore bedrifter). Man trenger å bygge det utenfor IBM.
Dere er på en måte selgere med spisskompetanse?
- Vi er selgere, men vi er også et kompetanseapparat. Vi har bygd opp en kompetanse som begynner å bli etterspurt ikke bare i Norge, men også hos IBM internasjonalt. For eksempel leverer vi arkitekturer og spesifikasjoner til IBM i Sverige, som de kan levere videre til kunder.
Hvor mange jobber hos dere nå?
- Vi er tre ansatte i selskapet, så har vi to personer som vi jobber tett sammen med, som er leid inn, som er frittstående konsulenter. Så bruker vi IBM. Både lokalt og globalt. De tre ansatte kollegene er også opprinnelig fra IBM.
Oppstart-vennlig
Hvilke kunder har dere i Norge?
- Jeg har ikke lyst å nevne navn, men så langt har vi SMB-kunder. Vi jobber også med andre typer kunder som vi får se på etter hvert. Vi jobber også med noen interessante oppstarter som dere har skrevet om i digi.no! Typiske kunder er enten kunder som har et globalt behov, eller at kunden selv har utenlandsaktivitet. Eventuelt at de har spesielle behov rundt sikkerhet. Det kan være at man tar for eksempel fildelingstjenester – det finnes en del generiske tjenester der ute, og vi tilbyr tjenester for de som har spesifikke skreddersydde krav. Vi kan ikke minst levere basistjenesten på en kostnad som definitivt er konkurransedyktig i forhold til andre. For en bedrift starter vi på en tusenlapp.
Hva er hovedkonkurrentene til Cloudwalker?
- Når det gjelder infrastruktur-tjenester er det uten tvil Microsofts Azure. På verdensbasis er nok Amazon definitivt størst. I Norge har jeg ikke tall på det, men inntrykket er at Azure er større.
Er det ikke nettopp en styrke å være lokal?
- Jo, det som er poenget er at vi bygger opp en dyp, lokal kompetanse, der vet vi at man sliter en del hos de andre. Jeg ser jo at Amazon gjerne er for «early adopters», de som skal klare seg selv. Azure-brukerne er ofte de som har vært Microsoft-partnere tidligere, som er en del av økosystemet, og så er det mange brukere av Office 365. Men kompetansen på løsningene tror jeg at vi er ganske unike på. Vi lager nettverk, og vi setter opp og vi kobler sammen. Selv vi kjører våre interne systemer i Amsterdam – men vi kjører backup i Dallas. For moros skyld, avslutter Killie med et smil.